Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Film ve Televizyon Uygulamaları Atölyesi STV 503 Türkçe Zorunlu 1 + 2 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz-yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Tunç YILDIRIM, Prof. Dr. Ayla KANBUR, Prof. Dr. Selma KÖKSAL
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Tunç YILDIRIM (Güz)
Dersin Amacı Öğrencilere; “Sinema/Film Araştırmaları” disiplinini tanıtmak, onları insani bilimlerin bu genç dalının tarihsel evrimi konusunda bilgilendirmek ve bu disiplinin temel metinleriyle (makaleler ve kitaplar) tanıştırmaktır. Öğrencileri, sinema araştırmaları disiplininde yeni, bilimsel ve nitelikli çalışmalar yapabilecek araştırmacılara dönüştürmektir.
Dersin İçeriği Sinema/Film Araştırmaları disiplininin gerektirdiği kuramsal (teorik), yöntembilimsel (metodolojik), bilgikuramsal (epistemolojik) ve eleştirel (kritik) çerçeve dersin sınırlarını belirler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenci, sinema/film araştırmaları disiplininin tarihsel gelişimini öğrenir.
2 Öğrenci, sinema/film araştırmaları disiplininin kavramsal çerçevesini ve kuramsal arka planını kavrar.
3 Öğrenci; sinema/film araştırmaları disiplinine bağlı olarak yen, özgün ve bilimsel araştırmalar yapar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Okuma parçası ile giriş: “Sinema Çalışmak”
2. Hafta Epistemolojiye giriş: Bilgiye ulaşmanın yolları
3. Hafta Epistemolojiye giriş: Bilgiye ulaşmanın yolları ve Sinema Araştırmaları
4. Hafta Sinema/Film Araştırmalarına Genel Bakış
5. Hafta Sinema/Film Araştırmalarına Genel Bakış
6. Hafta Film okumalarında S-L-A-B (Saussure, Lacan, Althusser ve Barthes) teorisi etkileri
7. Hafta Film okumalarında S-L-A-B (Saussure, Lacan, Althusser ve Barthes) teorisi etkileri
8. Hafta Vize
9. Hafta 1978: FIAF’ın Brighton Kongresi (1900-1906 arası sinema tarihinin yeniden okunması)
10. Hafta Yeni Sinema Tarihi Paradigmasına Geçiş: geleneksel ve amatör sinema tarihyazımından uzman ve üniversiteli yaklaşımlara geçiş
11. Hafta Yeni Sinema Tarihi Paradigmasına Geçiş: geleneksel ve amatör sinema tarihyazımından uzman ve üniversiteli yaklaşımlara geçiş
12. Hafta Sinema Araştırmaları/Film Çalışmaları disiplininin temel düşünce ve kavramları. Sinema estetiğinin ana elemanları: Sinematografi, mizansen, montaj, ses.
13. Hafta Sinema Araştırmaları/Film Çalışmaları disiplininin temel düşünce ve kavramları. Sinema estetiğinin ana elemanları: Sinematografi, mizansen, montaj, ses.
14. Hafta Sinema Araştırmaları/Film Çalışmaları disiplininin temel düşünce ve kavramları. Sinema estetiğinin ana elemanları: Sinematografi, mizansen, montaj, ses.
15. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Andrew M. Butler, Film Çalışmaları, Kalkedon, İstanbul, 2011.
  • Robert Kolker, Film, Biçim ve Kültür, DeKi, Ankara, 2011.
  • Michael Ryan, Eleştiriye Giriş. Edebiyat/Sinema/Kültür, DeKi, Ankara, 2013.
  • Warren Buckland, Sinemayı Anlamak, Hayalperest, İstanbul, 2018.
  • Makale-1: Yıldırım, Tunç. (2016). “1950’ler sonu Türk sinema eleştirisinin “türsüzleştirme” uygulaması: Üç Arkadaş (1958) ve Yalnızlar Rıhtımı (1959) melodramlarının eleştirel alımlamaları ve estetik çözümlemeleri”. Journal of Human Sciences, 13(2), ss. 3181-3203. Bkz. https://doi:10.14687/jhs.v13i2.3945
  • Makale-2: Yıldırım, Tunç. (2018). “Yeşilçam’da Polisiyenin Eleştirel Dönüşümü: Toplumsal Gerçekçi Sinema Hareketinin Amblemi Olarak Gecelerin Ötesi”. Erciyes İletişim Dergisi 5/4, ss. 599-630. Bkz. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.422076
  • Makale-3: Yıldırım, Tunç. (2018). “İntikam Alevi’nde Sovyet Montaj Üslubu Örneği”. Trt akademi 3 (5), ss. 112-137. Bkz. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trta/issue/35456/356630
  • Makale-4: Bordwell, David. “Studying Cinema”. Bkz. http://www.davidbordwell.net/essays/studying.php
  • Makale-5: Gürata, A. (2012). “Dudley Andrew ile Söyleşi: Sinemanın Enerjisine İnancımı Hiç Yitirmeyeceğim”. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 3 (2), ss. 101-121. Bkz. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sinecine/issue/44746/5562
  • Makale-6: Aydınlı, S, Okay, D. (2013). “Dudley Andrew: SİNEMA ARAŞTIRMALARININ ÖZÜ VE GELİŞİMİ”. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 141-173. Bkz. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sinecine/issue/44722/555570
  • Film izleme-1: İntikam Alevi, Osman Seden, 1955.
  • Film izleme-2: Üç Arkadaş, Memduh Ün, 1958.
  • Film izleme-3: Yalnızlar Rıhtımı, Lütfi Ömer Akad, 1959.
  • Film izleme-4: Gecelerin Ötesi, Metin Erksan, 1960.