Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Sosyolojisi RTS307 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Fatma GÜRSES
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Fatma GÜRSES (Güz)
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencinin medyanın toplum kesimlerini nasıl etkilediğini, toplumsal sistemin her halkasının değişim ve dönüşümünde oynadığı rolü ve etkiyi anlayıp, kavrayarak, ilgili alanda araştırma yapma becerisinin ve tartışma yetisinin ve kamu yararını önceleyen medya ürünleri üretme konusunda bir tutum geliştirmesinin sağlanması ve desteklenmesidir.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriği, kişisel iletişimden toplumsal iletişime doğru geliştirilen sembolik etkileşim kuramı, modernleşmenin doğurduğu kitle toplumuna ilişkin felsefi, psikolojik, sosyolojik kuramlar, iletişim modelleri, popüler kültür ve medya ilişkilerini konu alan paradigmalardan oluşmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenciler iletişime sosyolojik bakarlar
2 Öğrenciler sosyoloji ve iletişim ilişkisini kavrarlar
3 Öğrenciler filmleri sosyolojik olarak çözümlerler
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta İletişim ve Sosyoloji Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme
2. Hafta Medyaya kuramsal yaklaşımlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati Görüşme
3. Hafta Medya ve Toplumsal Değişme Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme
4. Hafta Medya ve Toplumsal Hareketlilik Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme Araştırma
5. Hafta Toplumsal bir sistem olarak medya Ders Saati Araştırma Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Kültür ve medya Araştırma Görüşme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Demokrasi, siyaset ve medya Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme Araştırma
8. Hafta Vize Uygulama Ders Saati
9. Hafta Medya ve Şiddet Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme Ders Saati
10. Hafta Reklam, Ekonomi ve Medya Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme Araştırma
11. Hafta Toplumsal Cinsiyet ve Medya Ders Saati Araştırma Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta İnsan Hakları ve İletişim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme Ders Saati
13. Hafta Yeni İletişim teknolojileri ve toplum Görüşme Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Uluslararası iletişim ve küreselleşme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme
15. Hafta Final Ders Saati Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sinema ve televizyon sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
2 Sinema ve televizyon alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
3 Sinema, televizyon, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
4 Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
5 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
6 Sinema ve televizyon sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
7 Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
8 Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak sinema ve televizyon alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
9 Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
10 Sinema ve televizyon alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
11 Sinema ve televizyon alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 3 3 3
PY2 3 3 3
PY3 3 3 3
PY4 3 3 3
PY5 3 3 3
PY6 3 3 3
PY7 3 3 3
PY8 3 3 3
PY9 3 3 3
PY10 3 3 3
PY11 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Maigret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi
  • Fatma Gürses (2017). Medya Söylem Demokrasi
  • Fatma Gürses (2011), Kul Tebaa Yurttaş.
  • Kültürel Belleğe Yolculuk, Nilgün Gürkan Pazarcı (der) (2018).
  • Erol Mutlu, İletişim Sözlüğü
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Prof. Dr. Fatma GÜRSES Vize 50,00
Prof. Dr. Fatma GÜRSES Final 50,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 12 4 48
Ödev 2 10 3 30
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 10 2 20
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0