Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Klasik Sinema Kuramları | RTS305 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Selma KÖKSAL |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Evren GÜNEVİ USLU (Güz) |
Dersin Amacı | Bu ders edebiyattan resme uzanan tarihsel estetik tartışmaların ve sosyal bilimlerin dinamik araştırmalarını da içeren sinemanın ilk kuramlarıyla tanışma amacını taşır. |
Dersin İçeriği | Sinema yaratıldığı ilk dönemlerden itibaren estetik, ekonomik ve toplumsal tartışmaların merkezine yerleştirmiştir. Bu ders, tarihsel estetik tartışmaların yanında sinema üzerine yapılan ilk çalışmalarla tanışmak ve sinemaya kuramsal bir bakışı kazandırmak üzere düzenlenmiştir. Sinema üzerine ilk sistemli düşünceleri üreten isimlerden, 1970’lere kadar hakim olan ve alternative perspektifler bu dersin kapsamı içinde olacaktır. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Sinemayı sanat yapan özelliklere dair ilk tartışmaların temelini anlar. |
2 | Sinemaya kuramsal ve eleştirel yaklaşımların tarihsel özelliklerini tanır. |
3 | Sinemanın ekonomik, teknolojik ve estetik gelişimini ilişkilendirir. |
4 | Sosyal tarihin, sanatsal eğilimlerin sinema kuramlaryla bağını kurar. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Dersin kapsamı ve önemi: Sinema ve kuram nasıl bir araya gelir? | Görüşme Ders Saati |
2. Hafta | İlk sinemacılar, sinemaya ilk yaklaşımlar | Ders Saati Görüşme |
3. Hafta | Aracın özgüllüğü: Sinemanınki nedir? | Görüşme Ders Saati |
4. Hafta | Erken dönem film kuramlarında diğer sanatların rolü | Ders Saati Görüşme |
5. Hafta | Biçim mi Gerçek mi? | Ders Saati Görüşme |
6. Hafta | Rus biçimciliğinin sinemaya etkisi | Ders Saati Görüşme |
7. Hafta | Sovyet montaj kuramcıları (vertov, Pudovkin) | Ders Saati Görüşme |
8. Hafta | VİZE | Uygulama Ders Saati |
9. Hafta | Sovyet Montaj Kuramcıları (Eisenstein) | Ders Saati Görüşme |
10. Hafta | İtalyanlar gerçeğin peşinde: Zavattini-Aristarco | Ders Saati Görüşme |
11. Hafta | Gerçek ve kamera: Andre Bazin | Ders Saati Görüşme |
12. Hafta | Gerçek ve Kamera: Krakauer | Ders Saati Görüşme |
13. Hafta | Biricik olmayanın biricikliği: Benjamin | Görüşme Ders Saati |
14. Hafta | Kültür Endüstrisinin kıskacında Sinema: Adorno | Ders Saati Görüşme |
15. Hafta | FİNAL | Ders Saati Uygulama |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sinema ve televizyon sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar. | ✔ | |||||
2 | Sinema ve televizyon alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır. | ✔ | |||||
3 | Sinema, televizyon, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır. | ✔ | |||||
4 | Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular. | ✔ | |||||
5 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
6 | Sinema ve televizyon sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir. | ✔ | |||||
7 | Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir. | ✔ | |||||
8 | Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak sinema ve televizyon alanlarında kendi yönelimini keşfeder. | ✔ | |||||
9 | Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır. | ✔ | |||||
10 | Sinema ve televizyon alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular. | ✔ | |||||
11 | Sinema ve televizyon alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
---|---|---|---|---|
PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 |
PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 15 | 1 | 15 |
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 1 | 1 |
Görüşme | 2 | 1 | 2 | |
Sunum (Hazırlık) | 2 | 1 | 2 | |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 10 | 4 | 40 | |
Ödev 2 | 10 | 3 | 30 | |
Final | 1 | 2 | 2 | |
Sınıf İçi Etkinlik | 4 | 2 | 8 | |
Toplam İş Yükü | 102 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |