| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sinema Tarihi I | RTS217 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz-yüze Eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Tunç YILDIRIM |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Tunç YILDIRIM (Güz) |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere kendi alanlarının literatürüne hakim olmalarını ve günümüz sinemasını değerlendirirken tarihsel bir perspektif içinde çözümleme yapma becerisini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Sinema doğuşundan itibaren sadece geleneksel sanatlarda yeni bir çağ açmakla kalmadı aynı zamanda dünyanın politik, ekonomik ve teknolojik değişimlerinin hız kazandığı bir çağa doğdu. Bu ders, film estetiğinde karşımıza çıkan kritik değişim ve dönemleri 19. ve 20 yy'ın sosyo-politik, kültürel ve teknolojik dönüşümleri ışığında sunmak için tasarlanmıştır. Ders, sinema tarihi içindeki kilometre taşlarını, önemli yönetmenleri, çığır açan akımları, endüstriyel ve ulusal farklılıkları içerecektir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sinemanın doğuşundaki şartlarla günümüzü karşılaştırır. |
| 2 | Filmler arası estetik devamlılıkları ve referansları tanır. |
| 3 | Sinemadaki akımları ve dönemlerini toplumsal koşulları içinde kavrar. |
| 4 | Filmleri tarihsel gelenekleri içinde analiz eder. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | 19.yüzyıl sonu dünyada toplumsal şartlar | Görüşme |
| 2. Hafta | Film cihazları, büyüsü, teknolojisi ve rekabet Lumiere Kardeşler ve Edison | Görüşme |
| 3. Hafta | İşçi sınıfı, göçmenler, boş zaman kültürü ve şehirleşme ve erken dönem izleyici ilişkileri | Görüşme |
| 4. Hafta | Lumiere Kardeşler ve Melies’te estetik yaklaşım | Görüşme |
| 5. Hafta | Erken dönem Amerikan filmleri, gösterim şekilleri | Görüşme |
| 6. Hafta | Griffith ve uzun metrajın sinemaya girişi | Görüşme |
| 7. Hafta | Anlatmak ve göstermek arasında sinema: Devamlılık, Kurgu, tablo estetik arayışlar | Görüşme |
| 8. Hafta | Vize | Uygulama |
| 9. Hafta | Vertov, Eisentein ve Kurgunun kuramı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | 2. Savaş öncesi Almanya ve dışavurumculuk | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma |
| 11. Hafta | Fransa’da izlenimci sinema | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma |
| 12. Hafta | Fransa’da şairane gerçekçilik | Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme |
| 13. Hafta | Savaş sonrası belgesel estetiğin öne çıkışı | Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Gerçekçilik tartışmaları ve İtalyan Yeni Gerçekçi Sineması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 15. Hafta | Final | Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sinema ve televizyon sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar. | ✔ | |||||
| 2 | Sinema ve televizyon alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır. | ✔ | |||||
| 3 | Sinema, televizyon, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır. | ✔ | |||||
| 4 | Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular. | ✔ | |||||
| 5 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 6 | Sinema ve televizyon sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir. | ✔ | |||||
| 7 | Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir. | ✔ | |||||
| 8 | Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak sinema ve televizyon alanlarında kendi yönelimini keşfeder. | ✔ | |||||
| 9 | Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır. | ✔ | |||||
| 10 | Sinema ve televizyon alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular. | ✔ | |||||
| 11 | Sinema ve televizyon alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 15 | 1 | 15 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 1 | 1 |
| Görüşme | 2 | 1 | 2 | |
| Sunum (Hazırlık) | 2 | 1 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 10 | 4 | 40 | |
| Ödev 2 | 10 | 3 | 30 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 4 | 2 | 8 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||