Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Tarihi RTS114 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Fatma GÜRSES
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere iletişimin ve bununla ilişkili olarak da kitle iletişim araçlarının tarihsel gelişim süreci hakkında temel bilgilerin verilmesi, iletişim tarihi çalışmaları hakkında genel düzeyde bir bakış açısının kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği Derste insanlığın genel gelişim süreci ile iletişimin gelişimi konusu ele alınmaktadır. Bu bağlamda insan iletişiminin ne olduğu, nasıl başladığı, hangi biçimlerde geliştiği üzerinde ayrıntılı olarak durulmakta. Yanı sıra ilkel dönemlerden günümüze gerek iletişimin gerekse kitle iletişimin temel araçlarının gelişim aşamaları toplumsal arka plan ilişkilendirmeleriyle birlikte ele alınmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Derse başarı ile katılım sağlamış öğrenciler medyanın Avrupa ve Avrupa dışındaki alanda karmaşık gelişimine dair bir perspektife sahip olurlar.
2 Medyanın eş zamanlı evrimsel süreci hakkında analitik bir yaklaşım elde ederler ve bu bilgilerini küresel çerçevede güncel medya gelişimine taşıyabilirler.
3 Güncel medya gelişmelerini medya oluşum süreçlerinin bilgisi ışığı altında başarılı bir şekilde tasvir edebilirler ve toplumsal sistem birimlerindeki değişen ilişkileri analiz edebilirler.
4 Teknolojik, kültürel ve politik süreçler arasındaki karmaşık değişken ilişkileri analiz edebilme, sistematik bilgileri güncel olaylar üzerinde kullanabilme yetilerini kazanırlar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş. Sözlü iletişimde gelişmeler. Yazıdan önce iletişim Taş tabletten dijital tablete basının genel görünümü üzerine tartışma. Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme
2. Hafta Kitle iletişimi: genel bir bakış. Yazının ve kağıdın icadı, ilkçağda iletişim Sözlü Kitle iletişimin işlevleri, araçları, süreçleri ve etkileri kültürden yazılı kültüre geçiş ve sürecin temel dinamikleri. Yazılı iletişimde gelişmeler. Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma
3. Hafta Ortaçağda iletişim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme Ders Saati
4. Hafta Matbaa ve İletişimden kitle iletişimine Batı Avrupa´da yaşanan zihinsel dönüşüm Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme Ders Saati
5. Hafta Modern çağ Avrupa’sında basının gelişimi. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme Ders Saati
6. Hafta Osmanlı´da basının doğuşu ve ilk gazetelerin temel özellikleri Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme
7. Hafta Ulaşım ve iletişim araçlarının icatları Ders Saati Araştırma Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize Ders Saati Uygulama
9. Hafta Radyo yayıncılığının gelişimi Araştırma Görüşme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Televizyon, radyo ve sinemayla etkileşimi, TV yayıncılığı türlerinin gelişimi Ders Saati Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma
11. Hafta Küreselleşme ve iletişim araçları Haber ajanslarının doğuşu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme Ders Saati
12. Hafta Sermaye faktörüyle birlikte medyada yaşanan tekelleşme ve tek tipleşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme Ders Saati
13. Hafta Yerli ve uluslararası haber ajansları. Araştırma Görüşme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Yeni Medya çağında internet ve sosyal medya Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görüşme Ders Saati
15. Hafta Final Ders Saati Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sinema ve televizyon sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
2 Sinema ve televizyon alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
3 Sinema, televizyon, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
4 Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
5 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
6 Sinema ve televizyon sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
7 Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
8 Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak sinema ve televizyon alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
9 Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
10 Sinema ve televizyon alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
11 Sinema ve televizyon alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3
PY3 3 3 3 3
PY4 3 3 3 3
PY5 3 3 3 3
PY6 3 3 3 3
PY7 3 3 3 3
PY8 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3
PY10 3 3 3 3
PY11 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • David Crowley Ve Paul Heyer, İletişim Tarihi Teknoloji, Kültür ve Toplum, Siyasal Kitabevi, 2011.
  • Jean-Noel Jeanneney, Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi, Yapı Kredi Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 12 4 48
Ödev 2 10 3 30
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 10 2 20
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0