Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Etiği GİT403 7. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım, Yansıtıcı Düşünce, Soru-Cevap, Probleme Dayalı Öğrenme, Tartışma, Medya Analizi
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AYŞE USLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, medya etiği alanındaki tartışmaları temel kuramlar ve ilkeler bağlamında incelemektir. Medya alanındaki etik ikilemlerin öğrencilere kavratılarak, iletişimin yol açtığı toplumsal sorunların etik boyutu üzerine eleştirel düşünmeleri sağlanacaktır. Öğrenciler medyanın yalnızca doğru ve yanlışa karar vermediğini, aynı zamanda medya uzmanlarının günlük hayatta karşılaştıkları ikilemlerle ilgili etik kararlar verdiklerini anlayacak ve örneklerle analiz edebileceklerdir.
Dersin İçeriği Bu ders, iletişim uygulamaları bağlamında temel kuramlar ve etik karar verme modellerini ele alarak medya etiğine kapsamlı bir giriş sunar. Öğrenciler, Aristoteles’in altın ortası, Kant’ın koşulsuz buyruğu, faydacılık, çoğulcu değer kuramı ve toplumculuk gibi klasik yaklaşımları medya ile ilgili etik ikilemler üzerinde uygulama olanağı bulacaklardır. Dersin konuları arasında sanat ve eğlence etiği, çevrimiçi gazetecilik ve dijital mahremiyet, fotoğraf ve video manipülasyonu, sadakat ve çıkar çatışmaları, gazetecilikte doğruluk, reklam etiği ve medyanın ekonomi politiği yer almaktadır. Anlatım, yansıtıcı tartışmalar, vaka temelli öğrenme ve medya analizleri aracılığıyla öğrenciler, çeşitli medya uygulamalarındaki etik sorunları değerlendirme ve eleştirel akıl yürütme becerilerini geliştireceklerdir. Ders, öğrencilerin etkin katılımını vurgulamakta ve bireysel projeler ile sunumlarla tamamlanmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Bu dersin sonunda öğrenciler; • İletişim alanına özgü temel etik kuramları ve anahtar kavramları anlamak ve bilgisine sahip olmak,
- • Medya etiğine tarihsel ve çağdaş bağlamda farklı yaklaşımlar olduğunun farkına varma ve bu yaklaşımların pratik yansımalarının analizini yapabilme
- • Gazeteciliğe, siber-bilgi ağına, reklamcılığa, film yapımına, TV üretimine ve halkla ilişkilere özgü etik çatışmalar, ikilemler ve profeyonel rollere dayalı etik sorunları anlayabilecek ve bilgisini ifade edebilecektir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
0. Hafta Gazetecilik Etiği: Hakikati Konuşmak; Etik Haber Değerleri: Tarafsızlık ve Nesnel Raporlama
0. Hafta Demokrasi: Siyasi Aktörleri Raporlamak; Hükümetleri Raporlamak; Terörizm ve Nefret Söylemini Raporlamak
1. Hafta Medya Etiğine Giriş: Dersin tanıtımı: içerik, yöntem ve kapsam.
2. Hafta Etik Karar Verme Modelleri ve Akıl Yürütme Yöntemleri I: Aristoteles’in Altın Ortası Kant’ın Koşulsuz Buyruğu Faydacılık
3. Hafta Etik Karar Verme Modelleri ve Akıl Yürütme Yöntemleri II: 4. Çoğulcu Değer Kuramı 5. Toplumculuk
4. Hafta Sanat ve Eğlencenin Etik Boyutu: Geleneksel ve Popüler Kültür; Gerçekliğin Temsili; Estetik ve Etik
5. Hafta Siber Etik: Bilgi Sahipliği; Kaynak Kullanımı; Çevrimiçi Gazetecilik; Çevrimiçi Mahremiyet; Doğruluk; Erişilebilirlik; Güvenilirlik
6. Hafta Fotoğraf ve Video Gazeteciliği Etiği: Fotoğrafın Sergilenmesi; Elektronik Manipülasyon; Seçici Düzenleme; Sahtecilik
7. Hafta Mahremiyet Konuları: Bilme Hakkı – Bilme Gereği – Bilme İsteği
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Medyada Sadakat Çatışmaları ve Etik
10. Hafta Gazetecilik Etiği: hakikati konuşmak; etik haber değerleri: tarafsızlık ve nesnel raporlama
11. Hafta Reklam Etiği: İkna Kuramları
12. Hafta Medyanın Ekonomi Politiği
13. Hafta Demokrasi: Siyasi Aktörleri Raporlamak; Hükümetleri Raporlamak; Terörizm ve Nefret Söylemini Raporlamak
14. Hafta Dönem sonu öğrenci proje sunumları
15. Hafta Final Sınavı
Kaynaklar
Philip Patterson, Media Ethics: Issues and Cases, 9th Edition.
David Gordon, Controversies in Media Ethics, 2nd Edition
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 15 15
Final 1 1 1
Uygulama 14 1 14
Uygulama DS 5 1 5
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 78
Dersin AKTS Kredisi 5,0