Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medya Etiği | GİT403 | 7. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Anlatım, Yansıtıcı Düşünce, Soru-Cevap, Probleme Dayalı Öğrenme, Tartışma, Medya Analizi |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi AYŞE USLU |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, medya etiği alanındaki tartışmaları temel kuramlar ve ilkeler bağlamında incelemektir. Medya alanındaki etik ikilemlerin öğrencilere kavratılarak, iletişimin yol açtığı toplumsal sorunların etik boyutu üzerine eleştirel düşünmeleri sağlanacaktır. Öğrenciler medyanın yalnızca doğru ve yanlışa karar vermediğini, aynı zamanda medya uzmanlarının günlük hayatta karşılaştıkları ikilemlerle ilgili etik kararlar verdiklerini anlayacak ve örneklerle analiz edebileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, iletişim uygulamaları bağlamında temel kuramlar ve etik karar verme modellerini ele alarak medya etiğine kapsamlı bir giriş sunar. Öğrenciler, Aristoteles’in altın ortası, Kant’ın koşulsuz buyruğu, faydacılık, çoğulcu değer kuramı ve toplumculuk gibi klasik yaklaşımları medya ile ilgili etik ikilemler üzerinde uygulama olanağı bulacaklardır. Dersin konuları arasında sanat ve eğlence etiği, çevrimiçi gazetecilik ve dijital mahremiyet, fotoğraf ve video manipülasyonu, sadakat ve çıkar çatışmaları, gazetecilikte doğruluk, reklam etiği ve medyanın ekonomi politiği yer almaktadır. Anlatım, yansıtıcı tartışmalar, vaka temelli öğrenme ve medya analizleri aracılığıyla öğrenciler, çeşitli medya uygulamalarındaki etik sorunları değerlendirme ve eleştirel akıl yürütme becerilerini geliştireceklerdir. Ders, öğrencilerin etkin katılımını vurgulamakta ve bireysel projeler ile sunumlarla tamamlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Bu dersin sonunda öğrenciler; • İletişim alanına özgü temel etik kuramları ve anahtar kavramları anlamak ve bilgisine sahip olmak, - • Medya etiğine tarihsel ve çağdaş bağlamda farklı yaklaşımlar olduğunun farkına varma ve bu yaklaşımların pratik yansımalarının analizini yapabilme - • Gazeteciliğe, siber-bilgi ağına, reklamcılığa, film yapımına, TV üretimine ve halkla ilişkilere özgü etik çatışmalar, ikilemler ve profeyonel rollere dayalı etik sorunları anlayabilecek ve bilgisini ifade edebilecektir |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
0. Hafta | Gazetecilik Etiği: Hakikati Konuşmak; Etik Haber Değerleri: Tarafsızlık ve Nesnel Raporlama | |
0. Hafta | Demokrasi: Siyasi Aktörleri Raporlamak; Hükümetleri Raporlamak; Terörizm ve Nefret Söylemini Raporlamak | |
1. Hafta | Medya Etiğine Giriş: Dersin tanıtımı: içerik, yöntem ve kapsam. | |
2. Hafta | Etik Karar Verme Modelleri ve Akıl Yürütme Yöntemleri I: Aristoteles’in Altın Ortası Kant’ın Koşulsuz Buyruğu Faydacılık | |
3. Hafta | Etik Karar Verme Modelleri ve Akıl Yürütme Yöntemleri II: 4. Çoğulcu Değer Kuramı 5. Toplumculuk | |
4. Hafta | Sanat ve Eğlencenin Etik Boyutu: Geleneksel ve Popüler Kültür; Gerçekliğin Temsili; Estetik ve Etik | |
5. Hafta | Siber Etik: Bilgi Sahipliği; Kaynak Kullanımı; Çevrimiçi Gazetecilik; Çevrimiçi Mahremiyet; Doğruluk; Erişilebilirlik; Güvenilirlik | |
6. Hafta | Fotoğraf ve Video Gazeteciliği Etiği: Fotoğrafın Sergilenmesi; Elektronik Manipülasyon; Seçici Düzenleme; Sahtecilik | |
7. Hafta | Mahremiyet Konuları: Bilme Hakkı – Bilme Gereği – Bilme İsteği | |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Medyada Sadakat Çatışmaları ve Etik | |
10. Hafta | Gazetecilik Etiği: hakikati konuşmak; etik haber değerleri: tarafsızlık ve nesnel raporlama | |
11. Hafta | Reklam Etiği: İkna Kuramları | |
12. Hafta | Medyanın Ekonomi Politiği | |
13. Hafta | Demokrasi: Siyasi Aktörleri Raporlamak; Hükümetleri Raporlamak; Terörizm ve Nefret Söylemini Raporlamak | |
14. Hafta | Dönem sonu öğrenci proje sunumları | |
15. Hafta | Final Sınavı |
Philip Patterson, Media Ethics: Issues and Cases, 9th Edition. |
David Gordon, Controversies in Media Ethics, 2nd Edition |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | Ölçme Yöntemi |
---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Uygulama DS | 5 | 1 | 5 |
Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |