Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim Etiği ve Araştırma Yöntemleri | YEY 550 | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Sunum |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Leyla ÖZKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırmalarla ilgili nitelikli yayın hazırlamak ve sunabilmek için temel bilgi ve becerileri kazandırmak, yayınlanması süreci ve bilim etiği hakkında bilgi sahibi yapmaktır |
Dersin İçeriği | 1. makale, bildiri, kitap gibi farklı türdeki bilimsel yayınların hazırlanma amacı, kapsamı ve içerik özelliklerini bilir. 2. bilimsel çalışmasını ana bölüm ve alt bölümlere uygun bir şekilde ayırıp yayına hazırlayabilir. 3. bilimsel bir yayında gerekli tablo, grafik vb. hazırlanması ile ilgili bilgi ve yazılım kullanma becerisine sahiptir. 4. bilimsel yayın için ilgili referans seçme ve referans gösterme yaklaşımını bilir, kaynakça oluşturmada güncel yazılımları kullanabilir. 5. bilimsel yayın hazırlamada dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir ve uygular. 6. bilimsel yayınları hazırladıktan sonra yayınlanmasına kadar geçen yayın gönderme, hakemlere cevap, revizyon, tekrar gönderme ve basım süreçlerini bilir ve bu süreçlere uygun hareket eder. 7. kongre, sempozyum vb. bilimsel çalışmasını güncel sunu formatlarında hazırlayıp akıcı bir şekilde sunabilir. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır - Fen Bilimleri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır - Fen Bilimleri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular - Fen Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır - Fen Bilimleri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir - Fen Bilimleri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir - En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur. - Fen Bilimleri alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir - Fen Bilimleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Bilim ve ilgili kavramlar (bilim, kuram, yasa, kural, ilke, sistem, sav, varsayım, hipotez, yöntem) | |
2. Hafta | Bilimde etik ilkeler | |
3. Hafta | Araştırma ve yayınlama ile ilgili etik kurallar | |
4. Hafta | Araştırma ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri | |
5. Hafta | Araştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuatın değerlendirilmesi | |
6. Hafta | Bilgi Kaynakları , veri tabanları ve ulaşma yolları | |
7. Hafta | Bilimsel araştırma yöntemleri | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Bilimsel yayını planlama: Yayının bölümleri: Başlık, Yazarlar, Özet, Giriş | |
10. Hafta | Bilimsel yayının bölümleri: Yöntem ve Bulgular, Tartışma, Kaynakça, Teşekkür, Ekler | |
11. Hafta | Bilimsel yayının bölümleri: Kaynaklara atıf yapma ve kaynakça oluşturma – Yazım programları | |
12. Hafta | Tablo ve grafik hazırlama | |
13. Hafta | Bilimsel poster ve sözlü sunum hazırlama, Bilimsel Çalışmanın sunulması | |
14. Hafta | Yayımlama süreci: dergi seçimi, yazışmalar ve basım süreci | |
15. Hafta | Öğrenci sunumları |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | Ölçme Yöntemi |
---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | 3 | 10 | 30 |
Ödev 2 | 2 | 10 | 20 |
Kısa Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Kısa Sınav 2 | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Uygulama | 8 | 4 | 32 |
Uygulama DS | 8 | 4 | 32 |
Sınıf İçi Etkinlik | 8 | 4 | 32 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6,0 |