Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Manevi Danışmanlıkta Ölçekler | MDR512 | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet SAPANCI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Manevi danışmanlık sürecinde kullanılan ölçekleri teorik ve pratik açıdan ele almak, danışanların manevi ihtiyaçlarını değerlendirmede ölçeklerin uygulanabilirliğini öğretmek ve sonuçları yorumlama becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders, manevi danışmanlık süreçlerinde kullanılan psikometrik ölçeklerin teorik temellerini ve pratik uygulamalarını öğretmeyi amaçlar. Ders kapsamında ruhsal iyi oluş, anlam arayışı, affetme, öz-şefkat, bilinçli farkındalık gibi manevi içerikli kavramları ölçen araçlar ele alınır. Ölçeklerin geçerlilik ve güvenilirlik kriterleri, kültürel uyum süreçleri ve sonuçların yorumlanması üzerine odaklanılır. Uygulamalı çalışmalarla öğrencilerin danışan değerlendirmelerinde bu ölçekleri etkin bir şekilde kullanmaları hedeflenir. Ayrıca, vaka analizleriyle ölçek sonuçlarının danışmanlık süreçlerine entegrasyonu incelenir. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Manevi danışmanlıkta ölçeklerin seçimi, uygulanması ve yorumlanması konusunda bilgi sahibi olmak. - Psikometrik ölçüm araçlarının danışan süreçlerine entegrasyonunda beceri geliştirmek. - Kültürel ve bireysel farklılıkları dikkate alarak sonuçları yorumlayabilmek. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Manevi Değerlere Dayalı Ölçüm Araçlarının Yeri ve Önemi | |
2. Hafta | Ölçek Geliştirme Süreçleri, Güvenilirlik ve Geçerlilik Kavramları: Manevi Danışmanlıkta Kullanılan Ölçeklerin Genel Özellikleri. | |
3. Hafta | Ruhsal İyi Oluşun Değerlendirilmesi: Ölçekler ve Uygulama Alanları. Ruhsal İyi Oluş Ölçeği Örneği Üzerinden Değerlendirme. | |
4. Hafta | İnanç, Dindarlık ve Maneviyatın Ölçülmesi: İnanç Tutumlarının Danışmanlık Süreçlerindeki Önemi. | |
5. Hafta | Anlam Arayışı ve Hayatın Anlamının Manevi Danışmanlık Süreçlerindeki Rolü: “Yaşamda Anlam” Uygulama ve Yorumlama. | |
6. Hafta | Şükran Duygusunun Ölçümü ve Manevi Danışmanlıkta Kullanımı | |
7. Hafta | Öz-Şefkatin Manevi Danışmanlıkta Rolü: Öz-Şefkat Ölçeği (Self-Compassion Scale) Üzerinden Pratik Uygulama. | |
8. Hafta | İlk 7 Haftanın Genel Değerlendirmesi: Uygulamalı Soru Çözümleri ve Vaka Analizleri. | |
9. Hafta | Affetme Eğiliminin Ölçümü: Affetme ve Manevi Gelişim Arasındaki İlişki. | |
10. Hafta | Stresle Başa Çıkma Becerilerinin Manevi Bağlamda Ölçülmesi | |
11. Hafta | Manevi Danışmanlıkta Duygusal İyi Oluşun Değerlendirilmesi | |
12. Hafta | Bilinçli Farkındalık ve Manevi Yönelim Arasındaki İlişki | |
13. Hafta | Kültürlerarası Farklılıkların Ölçek Uygulamalarına Etkisi: Ölçeklerin Yerel Bağlamlara Uyarlanması. | |
14. Hafta | Ders Boyunca Öğrenilen Bilgilerin Genel Değerlendirilmesi: Bir Vaka Çalışması Üzerinden Kapsamlı Bir Uygulama. |
Hill, P. C., & Hood, R. W. Jr. (Ed.). (1999). Dindarlık ölçümleri. Religious Education Press. |
Rosmarin, D. H., & Koenig, H. G. (Ed.). (2020). Maneviyat, din ve ruh sağlığı el kitabı (2. Baskı). Academic Press. |
Fetzer Enstitüsü. (1999). Sağlık araştırmalarında kullanılmak üzere dini/manevi çok boyutlu ölçüm: Fetzer Enstitüsü/National Institute on Aging Çalışma Grubu raporu. Fetzer Enstitüsü. |
Koenig, H. G., McCullough, M. E., & Larson, D. B. (2001). Din ve sağlık el kitabı. Oxford University Press. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|
PY1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |