Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Balık Sistematiği ve Prensipleri | BIO517 | 2 + 2 | 3,0 | 8,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
Dersin Koordinatörü |
Prof. Dr. Deniz YAĞLIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrenciyi balık sistematiği, balıklarının sınıflandırılmasında kullanılan temel prensipler, Sistematiğin ve taksonominin tanımı, isimlendirme sistemi ve hayvanların isimlendirilmesi, temel sistematik kategoriler, agnatha (çenesizler), gnathostomata (çeneliler), elasmobranchii (yassı solungaçlılar), actinoptergii-osteichthyes (ışınlı yüzgeçliler-kemikli balıklar) üyelerine ait balıkların tanımı, yayılış alanları, biyolojik ve ekolojik özellikleri ile teşhislerinde yararlanılan karakterler. Balık sistematiği, uygulamalarında; balıkların genel vücut yapıları ve bölgeleri, balıkların sınıflandırılmasında yararlanılan morfometrik karakterler, teşhis anahtarlarının tanıtımı ve kullanılması, cyclostomata (yuvarlak ağızlılar), elasmobranchii (yassı solungaçlılar), selachii (köpek balıkları) ve rajiformes (vatoz balıkları), Osteichthyes (kemikli balıklar), chondrostei (kıkırdak pullular) ve teleostei (esas kemikli balıklar)'ye ait üyelerin taksonomik karakterlerin gösterilmesi ve önemli türlerin laboratuvarda tanıtımı. |
Dersin İçeriği | Sistematiğe giriş, Sistematiğin genel tanımı ve amaçları Latince kelimelerin okunuşu ve bilimsel isimlendirmedeki kurallar Sistematik uygulamalarda kullanılan temel terminoloji Balık Sistematiğine Giriş balıklarının Sınıflandırılması, Taksonomik karakterler Balıklarda morfolojik ve biyolojik özellikler Vücut formlarına göre balıkların gruplandırılması Balıklarda renk İç morfolojik karakterlere göre balıkların incelenmesi Metrik meristik karakterlere göre balıkların incelenmesi Deniz balıklarında tür üstü taksonlar Tatlısu balıklarında tür üstü taksonlar Arazi ortamında türlerin tespiti çalışması Arazi ortamında türlerin tespiti çalışması Arazi ortamında türlerin tespiti çalışması |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Dersi tamamladıktan sonra öğrenci: Sistematik biliminin tanımı ve amaçları, Temel sistematik karakterler, Tür kavramı ve türlerin oluşumu , Sistematikte kullanılan temel terminoloji , Sınıflandırmada kullanılan taksonomik karakterler hakkında bilgi, edinecektir.Karşılaştığı veya çalışma yapmayı hedeflediği türün doğru tespit etme becerisi kazanacaktır. Derste kazandığı bilgiyi gerek çalışma ortamında gerekse arazi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanabilme, yetkinliklerine sahip olacaktır. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Sistematiğe giriş, Sistematiğin genel tanımı ve amaçları | |
2. Hafta | Latince kelimelerin okunuşu ve bilimsel isimlendirmedeki kurallar Sistematik uygulamalarda kullanılan temel terminoloji | |
3. Hafta | Balık Sistematiğine Giriş balıklarının Sınıflandırılması, | |
4. Hafta | Taksonomik karakterler | |
5. Hafta | Balıklarda morfolojik ve biyolojik özellikler | |
6. Hafta | Vücut formlarına göre balıkların gruplandırılması | |
7. Hafta | Balıklarda renk | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | İç morfolojik karakterlere göre balıkların incelenmesi | |
10. Hafta | Metrik meristik karakterlere göre balıkların incelenmesi | |
11. Hafta | Deniz balıklarında tür üstü taksonlar | |
12. Hafta | Tatlısu balıklarında tür üstü taksonlar | |
13. Hafta | Arazi ortamında türlerin tespiti çalışması | |
14. Hafta | Arazi ortamında türlerin tespiti çalışması |
Geldiay, R. & S. Balık. 2007. Türkiye Tatlısu Balıkları. Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları, 46, (5. Baskı), Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 532 pp. |
C, Turan Türkiye Kemikli Deniz Balıkları Atlası ve Sistematiği. Nobel Yayınevi. Adana. 2007. |
Mater, S., Kaya, M., Bilecenoğlu, M., 2002. Türkiye Deniz Balıkları Atlası. Ege Üniversitesi Yayınları, No:11,p.169. |
Bilecenoğlu, M., Taşkavak, E., Mater, S. & Kaya, M. 2002. Checklist of the marine fishes of Turkey. Zootaxa 113, 1-194 |
Golani,D., Öztürk, B., Başusta, N., 2006. Fishes of the Eastern Mediterranean, Deniz Araştırmaları Vakfı (Tüdav), p.260. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|
PY1 | 3 | 3 | - |
PY2 | 4 | 4 | - |
PY3 | 3 | 3 | - |
PY4 | 5 | 5 | - |
PY5 | 4 | 4 | - |
PY6 | 4 | 4 | - |
PY7 | 3 | 3 | - |
PY8 | 3 | 3 | - |
PY9 | 3 | 3 | - |
PY10 | 5 | 5 | - |
PY11 | 3 | 3 | - |
PY12 | 4 | 4 | - |
PY13 | 4 | 4 | - |
PY14 | 3 | 3 | - |
PY15 | 5 | 5 | - |
PY16 | 5 | 5 | - |
PY17 | 5 | 5 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 10 | 2 | 20 |
Araştırma | 13 | 2 | 26 |
Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 204 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8,0 |