| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çerkezce Dilbilgisi I | CER105 | 1. Yarıyıl | 4 + 0 | 4,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Ders |
| Dersin Verilişi | Anlatım |
| Dersin Koordinatörü |
Arş. Gör. Semra YILMAZ |
| Dersi Veren(ler) |
Doç. Dr. Ruzana Doleva |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Giriş seviyesinde Çerkezce dilinin yapısının genel özellikleri |
| Dersin İçeriği | dilin ögeleri, cümlenin ögeleri, dil ve tümce yapıları |
| Ders Öğrenme Kazanımları |
- Öğrenci Çerkezcenin yapısını oluşturan ve işleyiş kurallarını tanımlayan bilgilere sahip olur. - Dilbilgisi kurallarını konuşma, yazma, dinleme gibi etkinliklerde başarıyla uygulama yeteneğine sahip olur. - Yazmada birliği sağlamak için kelimelerin doğru yazımını öğrenme, iyi ve sağlam cümle kurma yeteneği kazandırır. - Ögeleri yerli yerinde kullanır, kelimeleri tam ve eksiksiz olarak bilir ve ögeler arasındaki uyuma dikkat eder. - Kendini ifade eder, iletişim kurar, iş birliği yapar, girişimcilik ve sorun çözme kapasitesi gelişir. - Okuduklarını anlayarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir, sentezleyebilir, okuma ve öğrenmeden zevk alır - Bilgi teknolojilerini güvenli bir şekilde kullanarak bilgi edinme, oluşturma ve paylaşma becerileri gelişmiştir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Kişi zamirleri, soru zamirleri | |
| 2. Hafta | İyelik zamirleri ve iyelik eki | |
| 3. Hafta | Geçişsiz fiiller (1. ve 2. grup) | |
| 4. Hafta | Geçissiz filler (3. grup) | |
| 5. Hafta | Tekil ve çoğul isimler | |
| 6. Hafta | İsimlere gelen soru ve olumsuzluk ekleri | |
| 7. Hafta | işaret zamirleri | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Soru zamirleri | |
| 10. Hafta | belgisiz zamirler | |
| 11. Hafta | Özel isim ve cins isim | |
| 12. Hafta | Geçişsiz fiilerde özne | |
| 13. Hafta | ergatif hal | |
| 14. Hafta | Lej halinin anlamı |
| Рогава, Г.В., Керашева, З.И. Грамматика адыгейского языка.- Краснодар-Майкоп, 1966. |
| А. Шъаукъо, Р. Долэ, М. Къунэ, Къ. Мэрэтыкъо, Г. Мурад, Р. Шъхьэлахъо. 1офш1энхэмрэ диктантхэмрэ ясборник, - Мыекъуапэ, 2005 |
| Шъхьэлахъо Р. Джырэ адыгабз (апэрэ 1ахьэр).- Мыекъуапэ, 2006. |
| Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY6 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY7 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY8 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY9 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY10 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY11 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY12 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY13 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| PY14 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
| Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
| Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 6 | 84 |
| Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1,5 | 21 |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 14 | 1 | 14 |
| Ödev 2 | 14 | 1 | 14 |
| Kısa Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||