Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği HMF401 7. Yarıyıl 6 + 10 11,0 12,0
Ön Koşul Dersleri HMF303 - Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
HMF301 - Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze, düz anlatım, soru-cevap, grup çalışması
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Aysel KARACA
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Aysel KARACA
Dersin Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Ferhan AÇIKGÖZ
Öğr. Gör. Dr. HACER ALEMDAR
Dersin Amacı Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği dersi normal insan davranışlarını, davranışlarda normalden sapma durumlarını, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temel ilke, kavram, işlev ve sürecini, insan ilişkilerini geliştirme yollarını ve bu alanda kazanılan bilgi beceri ve anlayışların/ tutumların birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruh sağlığı bozulan bireyi iyileştirme ve rehabilitasyonda etkin bir biçimde kullanımını amaçlar.
Dersin İçeriği Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği tanımı, tarihçesi, kuram ve kavramları, Psikiyatrik tanılama, Duygudurum bozuklukları, Şizofreni ve diğer deluzyonel bozukluklar, Kişilik bozuklukları, Çocuk ruh sağlığı ve hastalıkları, Anksiyete bozuklukları, Somatoform bozukluklar, Alkol ve madde bağımlılığı, Deliryum,Demans ve Diğer Amnestik Bozukluklar, Yeme Bozuklukları ve Cinsel Bozukluklar Tedavileri ve Hemşirelik yaklaşımları, Toplum ruh sağlığı hizmetleri ve hemşireliği, Acil durumlarda psikiyatri hemşireliği, Konsültasyon- Liyezon psikiyatri hemşireliği, Adli psikiyatri hemşireliği.
Ders Öğrenme Kazanımları - Biyo-psikososyal boyutları ile insan. İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntüleri davranışları etkileyen faktörler, davranışların anlamlarına yönelik temel kavramları tanımlayabilme.
- Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesi ve bu alanda hemşirenin sorumluluklarını açıklayabilme
- .Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi, işlevleri, standartları ve tarihsel gelişim sürecini tanımlayabilme
- Toplumda ruh sağlığı yönünden risk taşıyan grupları değerlendirebilme
- Terapotik iletişim ilke ve tekniklerini kullanabilme.
- Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel hemşirelik girişimlerini tanımlayabilme ve uygulayabilme
- .Ruhsal bozukluğu olan bireylere özel tedavi yaklaşımlarını tanımlayabilme ve bu tedavilere yönelik uygun hemşirelik becerilerini kullanabilme (EKT, Grup Tedavileri...)
- Acil psikiyatrik durumları tanımlayabilme ve uygun girişimlerde bulunabilme
- Psikiyatride yasal konular ve etik sorunları tanımlayabilme ve etik ilişkilere uygun tavır sergileyebilme
- Kronik psikiyatrik sorunları olan bireylerin toplumda ele alınmasına yönelik müdahale yollarını tanımlayabilme
- Konsültasyon-Liyezon psikiyatrisinin tanımı, işlevleri, çalışma alanları, ekipte hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlayabilme ve tartışabilme
- .Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri kendi yaşantısında kullanabilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine Giriş Dünyada ve Ülkemizde Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri ve Ruh Sağlığı Hemşiresinin Rolü Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler
2. Hafta Toplum Ruh Sağlığı Uygulama Modelleri Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama
3. Hafta Toplumda Risk grupları; Çocuk, Ergen, Yaşlı, Engelliler, Göç, Yoksulluk, İşsizlik, Şiddet, Bağımlılık, Hasta Aileleri, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Uygulama Araştırma
4. Hafta Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Terapotik İletişim İlke ve Teknikleri Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Psikiyatri Dışı Ortamlarda Psikososyal Hemşirelik Uygulamaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Sözel Anlatım
6. Hafta Şizofrenik Bozukluğu Olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımı Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama
7. Hafta Ruhsal Bozukluğu Olan Bireyler Ve Hemşirelik Yaklaşımları Anksiyete, Somatoform Bozukluğu olan Bireyler ve Hemşirelik Y. Sözel Anlatım Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler
8. Hafta VİZE Uygulama Ders Saati Araştırma
9. Hafta Duygudurum bozukluğu olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Uygulama Diğer Faaliyetler
10. Hafta Yeme, Uyku Bozuklukları ve Kişilik bozuklukları olan Bireyler ve Hemşirelik Yaklaşımları Diğer Faaliyetler Uygulama Sözel Anlatım
11. Hafta Alkol ve madde bağımlılıkları ve Hemşirelik yaklaşımı, Organik Mental bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı Diğer Faaliyetler Uygulama Araştırma
12. Hafta Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Alanında Uygulanan Tedavi Yöntemleri ve Hemşirenin Sorumlulukları Diğer Faaliyetler Uygulama Sözel Anlatım
13. Hafta Psikiyatri Aciller Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama
14. Hafta Psikiyatride Hasta Hakları, Etik, Yasal Konular Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
Kaynaklar
Özbaş, D., & Buzlu, S. (2011). Geçmişten günümüze psikiyatri hemşireliği. Florence Nightingale Journal of Nursing, 19(3), 187-193.
Polat, H., & Karakaş, S. A. (2020). Adli psikiyatri hemşireliği. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 225-232.
Çam M. O., & Gülsenay, T. A. Ş. (2021). Duygu düzenleme ve psikiyatri hemşireliğine yansımaları. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(2), 192-206.
1. Özcan Tangül C., Gürhan N. (2016).Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri. 6.Baskı, Ankara
2. Çam O., Engin E. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. 1. Baskı. İstanbul.
3. Öz F., Demiralp M. (2014). Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin. 3. Baskı. Ankara.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 Ölçme Yöntemi
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 40,60
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 40,60
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 40,60
PY4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 40,60
PY5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 40,60
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 40,60
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 40,60
PY8 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 40,60
PY9 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 40,60
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 40,60
PY11 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 16 224
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 14 14
Araştırma 1 14 14
Diğer Faaliyetler 1 14 14
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 2 14 28
Ödev 2 1 8 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 306
Dersin AKTS Kredisi 12,0