Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlığı Geliştirme | HMF202 | 4. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Kütüphane çalışması, soru-cevap, eleştirel kitap okuma, anlatım, örnek olay tartışması |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM |
Dersi Veren(ler) |
Ar. Gör. Dr. Merve ÇAKAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciye, her yaş grubundaki bireylerin sağlığının hemşirelik uygulamaları ile nasıl geliştirileceği ile ilgili bilgi kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Dersin içeriğinde sağlık, hastalık, sağlığı koruma ve sağlığı geliştirme kavramları, koruma düzeyleri, sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimi, sağlık politikaları ve sağlığın geliştirilmesi, temel sağlık hizmetleri, sağlık hizmetlerinin sosyalleştirilmesi kanunun ilkeleri, birinci basamak sağlık hizmetleri, çevreye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri, sağlık okuryazarlığı, beslenme ve sağlığın geliştirilmesi, fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilmesi, stres yönetimi ve sağlığın geliştirmesi, madde / tütün kullanımı ve sağlığın geliştirilmesi, sosyal destek ve sağlığın geliştirilmesi, holistik yaklaşımın geliştirilmesi, sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolü, adölesan ve genç sağlığının geliştirilmesi yer almaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Sağlığı geliştirmenin temel felsefesini kavrar - Sağlığın geliştirilmesinin önemini ifade edebilir - Sağlık Hizmetlerinin tarihsel gelişimini tartışabilir - Birinci basamak sağlık hizmetlerini tartışabilir - Çevreye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri tartışabilir - Sağlık okuryazarlığını tartışabilir - Beslenme ve sağlığın geliştirilmesini tartışabilir - Fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilmesini tartışabilir - Stres yönetimi ve sağlığın geliştirmesini tartışabilir - Madde / tütün kullanımı ve sağlığın geliştirilmesini tartışabilir - Sosyal destek ve sağlığın geliştirilmesini tartışabilir - Holistik yaklaşımın geliştirilmesini tartışabilir - Sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolünü tartışabilir - Adölesan ve Genç sağlığının geliştirilmesini tartışabilir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Giriş – bilgilendirme- beklentilerin tartışılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım |
2. Hafta | Sağlık, hastalık, sağlığı koruma ve sağlığı geliştirme kavramları | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
3. Hafta | Sağlık Hizmetlerinin tarihsel gelişimi Sağlık Politikaları ve Sağlığın Geliştirilmesi | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
4. Hafta | Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık hizmetlerinin sosyalleştirilmesi kanunun ilkeleri | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
5. Hafta | Birinci basamak sağlık hizmetleri Çevreye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
6. Hafta | Sağlık okuryazarlığı, Beslenme ve sağlığın geliştirilmesi | Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
7. Hafta | Fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilme | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
8. Hafta | Ara Sınav - Ödev | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
9. Hafta | Stres yönetimi ve sağlığın geliştirmesi | Ders Saati Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
10. Hafta | Madde / tütün kullanımı ve sağlığın geliştirilmesi | |
11. Hafta | Sosyal destek ve sağlığın geliştirilmesi | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
12. Hafta | Holistik yaklaşımın geliştirilmesi | Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | Sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolü | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
14. Hafta | Adölesan ve Genç sağlığının geliştirilmesi Dersin Değerlendirilmesi | Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
Bayık Temel, A. (2021). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 1: Kavramlar, politikalar, teoriler, modeller ve araştırma yaklaşımları, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi |
Bayık Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 2: Bireysel, çevresel, toplumsal önlemler, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi |
Bayık Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 3: Risk grupları, yaşam ortamları ve hastalıklardan korunma, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi |
Ayaz Alkaya, S. (2017) .Sağlığın Geliştirilmesi, Ankara: Hedef CS Basın Yayın (Dersin temel kaynak kitabıdır) |
T.C. Sağlık Bakanlığı (2004). Herkese Sağlık Türkiye’nin Hedefleri ve Stratejileri, erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr |
Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü (2001). Sağlığın Gelişiminde Toplum Katılımı, Erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr/kitaplar/sagligingelisimi.pdf |
T.C. Sağlık Bakanlığı (2008). Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Temel Sağlık Hizmetleri, Erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr/kitaplar/TSDP.pdf |
Özvarış, Ş.B. (2001). Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme, Ankara: Hacettepe Sağlık Vakfı |
Ayaz Alkaya, S. (2017) .Sağlığın Geliştirilmesi, Ankara: Hedef CS Basın Yayın (Dersin temel kaynak kitabıdır) |
T.C. Sağlık Bakanlığı (2004). Herkese Sağlık Türkiye’nin Hedefleri ve Stratejileri, erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr |
Sağlık Projesi Genel Koordinatörlüğü (2001). Sağlığın Gelişiminde Toplum Katılımı, Erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr/kitaplar/sagligingelisimi.pdf |
T.C. Sağlık Bakanlığı (2008). Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Temel Sağlık Hizmetleri, Erişim: http://ekutuphane.tusak.saglik.gov.tr/kitaplar/TSDP.pdf |
Özvarış, Ş.B. (2001). Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme, Ankara: Hacettepe Sağlık Vakfı |
Bayık Temel, A. (2021). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 1: Kavramlar, politikalar, teoriler, modeller ve araştırma yaklaşımları, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi |
Bayık Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 2: Bireysel, çevresel, toplumsal önlemler, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi |
Bayık Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 3: Risk grupları, yaşam ortamları ve hastalıklardan korunma, İstanbul: Ema Tıp Kitabevi |
Metin | Sağlığın geliştirilmesi |
Metin | Sağlığın geliştirilmesi 2 |
Metin | Sağlığın geliştirilmesi |
Metin | Sağlığın geliştirilmesi 2 |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | DK14 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60,40,60 |
PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 40,60,40,60 |
PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 40,60 |
PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 40,60 |
PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 40,60 |
PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 40,60 |
PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 40,60 |
PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 40,60 |
PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 40,60 |
PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 3 | 14 | 42 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 4,5 | 4,5 |
Araştırma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü | 76,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |