Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Felsefesi | MBZ106 | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek - Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek - Felsefe disiplininin temel kavramlarını öğrenmek - Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak - Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi - Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması - Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
2. Hafta | Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) | Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
3. Hafta | Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görsel Sunum |
4. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) | Diğer Faaliyetler Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma Görsel Sunum |
5. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma |
6. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) | Ders Saati Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
7. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Pragmatizm) | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm | Görsel Sunum Ders Saati Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
10. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) | Diğer Faaliyetler Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
11. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Araştırma Uygulama |
12. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım |
13. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
14. Hafta | Değerlendirme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Ders Saati |
Yazıcı, Sedat. (2014), Felsefeye Giriş, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul. |
Warburton, Nigel. (2016), Felsefeye Giriş, (çev. M. A. Arslan & K. Cankoçak), Alfa, İstanbul. |
Hospers, John. (2017), Analitik Felsefeye Giriş, (çev. Şahin Filiz), Adres Yayınları, İstanbul. |
Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
PY0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | - |
PY0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - |
PY0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Araştırma | 14 | 1 | 14 |
Diğer Faaliyetler | 6 | 2 | 12 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Sınıf İçi Etkinlik | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |