Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dili I | GKZ103 | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü |
Öğr. Gör. Mithat USTA |
Dersi Verenler |
Öğr. Gör. Mithat USTA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dilin fert ve millet hayatındaki önemini kavratmak, Türk dilinin ses ve yapı özelliklerini öğretmek, Türk dilini tarihî dönemleriyle birlikte yakından tanıtmak, öğrencilerin söz varlığını genişletmek. |
Dersin İçeriği | Sözlü ve yazılı iletişim aracı olarak "dil", Türkçenin tarihî dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, Türkçenin güncel sorunları, örnek edebî ve bilimsel metinler. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Okuduğu bir metni, izlediği/dinlediği bir programı değerlendirir. - Türkçenin bilim dili olduğunu konusunda herhangi bir kuşkusu yoktur. - Öğrenci, dil ve kültür arasındaki ilişkileri tartışır - Türkçenin genel özellikleri hakkında ayrıntılı bilgi edinme ve bu bilgileri İngilizce kullanabilme. - Öğrenci, Türk dilinin tarihsel dönemlerini tartışır - Okuduğu bir metni, izlediği/dinlediği bir programı her yönüyle değerlendirir. - Türk dilinin özelliklerini ve inceliklerini tanımlar. - Yazım kurallarını uygular. Noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanır. - Türkçenin ses özelliklerini tartışır - Bir konuda yazı geliştirir. - Dilekçe ve özgeçmiş yazar. - Türkçenin tarihsel gelişimi ve güncel sorunlarını tartışır. - Okuduğu bir metni, izlediği/dinlediği bir programı her yönüyle değerlendirir. - Yazınsal türleri (makale, deneme, şiir, roman, öykü…) açıklar. - Yazınsal türlerle ilgili benzerlik ve farklılıkları sıralar. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Dilin Tanımı, Kökeni ve Özellikleri | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
2. Hafta | Dilin Sosyal Yönü: Toplum, Kültür-Millet, Düşünce, Duygu ve İletişim ile İlgisi | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım |
3. Hafta | Dil Türleri, Dili İnceleme Türleri, Gelişmişlik-Gelişmemişlik Mukayesesi Açısından Diller | Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler |
4. Hafta | Yeryüzündeki Diller ve Dillerin Sınıflandırılması | Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
5. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 1. Eski Türkçe | Sözel Anlatım Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler |
6. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 2. Orta Türkçe | Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
7. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 3. Yeni Türkçe | Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım |
8. Hafta | Ara sınav | Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler |
9. Hafta | Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | |
10. Hafta | Türk Dilinde “Sadeleşme”; Türk Dilinin Bugünkü Sorunları | Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Araştırma |
11. Hafta | Ses Olayları | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım |
12. Hafta | Türk Dilinin Başlıca Ses Hususiyetleri, Türk Dilinde Kelime Üretme Yolları | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler |
13. Hafta | Diller Arası Alışveriş: Alıntılar | Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım |
14. Hafta | final | Ders Saati |
Gürer, A. (Ed.) Türk Dili. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları. |
Türkçe Sorunları Kılavuzu, A. Necmiye, Metis Yayınları, İstanbul, 2007. |
Türkçe Sözlük (2010). Ankara: TDK Yayınları. |
Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, Y. Çotuksöken, Papatya Yayıncılık, İstanbul, 2009 |
YAZIM KILAVUZU; TDK Yayınları, Ankara, 2006. |
TÜRKÇE SÖZLÜK; TDK Yayınları, Ankara, 2005. |
AĞCA, Hüseyin: Türk Dili, Ankara, 2001, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 270. |
KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001. |
GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005. |
İNCE, Yılmaz vd.: TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Trabzon, 2003, Dilara Yayınevi ve Matbaacılık, 288. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | DK14 | DK15 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY11 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Araştırma | 14 | 1 | 14 |
Diğer Faaliyetler | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Sınıf İçi Etkinlik | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |