Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Atatürk İlkeleri İnkilap Tarihi I | GKZ101 | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi okumanın amacı, inkılâp, ıslahat, Tanzimat, meşrutiyet gibi kavramların anlamları, söz konusu kavramaların birbirlerine olan benzerlikleri ve farklılıkları, bu kavramların tarihteki örnekleri ve kavramların içeriğine göre örneklerin analizi. Türk İnkılâbının tarihi temelleri anlamak bağlamında; Osmanlı Devleti’nin yaşadığı buhran, bu buhrana etki eden iç ve dış dinamikler, söz konusu dinamiklerin analizi ve Türk İnkılâbına etkileri. Osmanlı Devleti’nin varlığını korumaya yönelik olarak modernleşme çabaları, bu çabalar kapsamında Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet süreçleri, modernleşme sürecinin fikri alt yapısı ve bu bağlamdan olarak Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık fikir akımları, söz konusu fikir akımlarının Türk İnkılâbına ve günümüze etkileri. Osmanlı Devleti’nin çözülüş süreci, bu süreçte etkili olan siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel dinamikler, çözülüş sürecinde Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşması. Cumhuriyete geçişte ve öncesi Osmanlı döneminde “Şark Meselesi”, bu meselenin ortaya çıkışı, bu mesele dahilindeki devletlerin politikaları, bu politikaların Osmanlı Devleti üzerindeki etkileri, Cumhuriyete geçiş aşamasında/ Cumhuriyet’in ilk yıllarında “Şark Meselesi”. Mondros Mütarekesi’nin imzalanmasından sonra ortaya çıkan gelişmeler; Anadolu işgalleri, işgallere verilen tepki ve Milli Mücadelede ilk teşkilatlanmalar, Redd-i İlhak ve bu kavram etrafında şekillenen milli duygular, bu işgallerin Milli Mücadelenin ortaya çıkışındaki etkileri. Kuva-yı Millîye, Milli Mücadele ruhu, söz konusu süreçte Mustafa Kemal ve liderliği, İşgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal’in işgallere karşı siyasi çözüm arayışı ve İstanbul’daki politik/fikri faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı. Millî Mücadele için ilk adım, kongreler yoluyla teşkilatlanma: Amasya, Erzurum ve Sivas Kongreleri. Misak-ı Milli metninin ortaya çıkışı, bu metni oluşturan unsurlar, söz konusu metnin hukuki durumu. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda Misak-ı Milli metninin yeri ve bugün için Türkiye Cumhuriyeti iç ve dış politikasındaki yeri ve önemi. Birinci TBMM’nin açılması (23 Nisan 1920), TBMM’nin yapısı ve işleyişi, TBMM’nin açılmasından sonra çıkan ayaklanmalar ve TBMM’nin almış olduğu tedbirler. Sevr Barış Antlaşması, TBMM’nin Sevr Antlaşması’na karşı tepkisi. Düzenli ordunun kurulması; Doğu Cephesi (Ermeni sorunu, Gümrü Barışı ve sonuçları), Güney Cephesi (Adana, Antep, Maraş, Urfa savunmaları). Batı Cephesi (I. İnönü Muharebesi ve sonuçları, II. İnönü Muharebesi, Kütahya ve Eskişehir Savaşları, Sakarya Meydan Savaşı, Büyük Taarruz ve sonuçları). Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Konferansı için yapılan hazırlıklar, görüşmelerin yapılması ve antlaşmanın imzalanması, Lozan Barış Antlaşması’nın önemli maddeleri ve Lozan’ın getirdikleri. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Öğrenciler I. Dünya Savaşı'ndan önce Osmanlı İmparatorluğu ve Avrupa devletlerinin içinde bulundukları koşulları açıklar. - Öğrenciler Türkiye ve Avrupa devletleri arasındaki ilişkileri tarif eder. - Öğrenciler I. Dünya Savaşı'nda Osmanı İmparatorluğu'nun koşullarını ve konumunu açıklar. - Öğrenciler Mustafa Kemal Atatürk'le birlikte yeni bir dönemin başladığını ve kongrelerin bu sürecin hızlanmasındaki etkisini açıklar. - Öğrenciler Cumhuriyet'in kuruluşuyla birlikte gerçekleştirilen adli, sosyal, kültürel ve ekonomik hayatın çağdaşlaştırılması yönündeki reformların önemini açıklar. - Tasarım uygulamalarını uluslararası düzeyde yorumlama ve sunabilme yetisini kazanabilir. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | İnkılap Tarihi ilgili kavramlar ve kaynakların açıklanması | Araştırma Ders Saati Diğer Faaliyetler |
2. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Avrupa Gelişmeleri (Sanayi Devrimi, Fransız İhtilali) ve Osmanlı’ya Etkileri | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum |
3. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Osmanlıda Yenileşme Hareketleri | Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
4. Hafta | Birinci Dünya Savaşı öncesi askeri ve siyasi gelişmeler | Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
5. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Birinci Dünya Savaşı’na Giden Süreç (Trablusgarp savaşı, Balkan Savaşları, Şark Meselesi ve Modern Sömürgecilik) | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
6. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı’na Girişi ve Cepheler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım |
7. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Birinci Dünya Savaşında Osmanlı Devleti ve Dünya | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
8. Hafta | Vize | Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler |
9. Hafta | Türk İnkılâbının Tarihi Temelleri- Dünya Savaşı Sonrası Yaşanan Gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve Anadolu İşgalleri | Araştırma Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
10. Hafta | Millî Mücadele Hazırlık Dönemi, Cemiyetler, Kuvayı Milliye, Mustafa Kemal’in İşgaller Karşısındaki Tutumu ve Lider Olarak Ortaya Çıkışı | Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
11. Hafta | Mustafa Kemal Paşa’nın İstanbul’daki faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkması. Son Osmanlı Mebusan Meclisi’nin toplanması, İstanbul’un işgal edilmesi. | |
12. Hafta | Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in açılışına karşı çıkan isyanlar | Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
13. Hafta | Mudanya Mütarekesi. Lozan Konferansı | Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati |
14. Hafta | final sınavı | Ders Saati |
Afetinan, A. (1977). Türkiye Cumhuriyeti ve Türk Devrimi: Ankara. İmparatorluktan Ulus Devlete Türk İnkılap Tarihi. (2007). Ed. Cemil Öztürk: Ankara. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi – I ve II. (2000). Atatatürk Araştırma Merkezi: Ankara. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - |
PY12 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | - |
PY14 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Araştırma | 14 | 1 | 14 |
Diğer Faaliyetler | 6 | 2 | 12 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Sınıf İçi Etkinlik | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü | 76,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |