Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikolojik Danışma Becerileri RPD304 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Abdi GÜNGÖR
Dersi Verenler Doç. Dr. Abdi GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere psikolojik danışma sürecini yönetmeyi öğretmektir. Bu kapsamda öğrencilerin psikolojik danışma ve temel dinamikleri, danışma sürecini, amaç oluşturma, kavramsallaştırma, beceri ve kuramsal temele dayanan teknikleri kullanma, müdahale belirleme ve değerlendirme ve psikolojik danışmada sonlandırma ve izleme süreçlerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Psikolojik danışma sürecinde oturumları yönetme, danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırma, amaç oluşturma, ileri psikolojik danışma becerilerini kullanma, strateji belirleme ve müdahale seçme, sonlandırma ve izleme konularında gerekli olan bilgi ve beceriler, ele alınan konular ile ilgili uygulamalar.
Ders Öğrenme Kazanımları - Psikolojik danışma sürecine dair temel kavramları ve dinamikleri bilir
- Psikolojik danışma sürecini başlatmayı bilir
- Psikolojik danışmada amaç belirleme süreçlerini bilir
- Müdahale yöntemlerini bilme ve seçer
- Uygun teknikleri bilir ve seçer
- Psikolojik danışmada süreci yönetir
- Psikolojik danışmada sonlandırma ve izleme sürecini bilir
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Ders tanıtımı, dersin yönergesinin gözden geçirilmesi Psikolojik danışma becerilerinin gözden geçirilmesi Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Psikolojik danışmada koşullar Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati
3. Hafta Terapötik ilişki (terapötik koşullar & görüşme becerilerinin kullanılması) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler
4. Hafta Terapötik ilişki (ortak faktörler kuramı) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler
5. Hafta Danışma sürecinin aşamaları Temel kavramlar Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Ön görüşme ve danışmaya başlama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma
7. Hafta Vaka kavramsallaştırma giriş Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara Sınavı Ders Saati
9. Hafta Vaka kavramsallaştırma formülleştirme Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler
10. Hafta Vaka kavramsallaştırma (Kuramlara göre) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma
11. Hafta Psikolojik danışmada sonlandırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler
12. Hafta Danışmada kuramlar ve teknik seçimleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler
13. Hafta Terapist faktörü ve terapistin kendini tanıması Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Genel değerlendirme / Uygulamalar / Soru-cevap Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma
Kaynaklar
Akkoyun, F. (1994). Yardım Becerileri (Temel Eğitim Programı) Ankara: Nobel. arkhuff, F. (1986). The Art of Helping (5 th edition) Ambers: Human Resource Dewelopmant Pres, Publishers of Human Technology.
Cormier,S. ve Hackney,H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çevr. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka) . Ankara: Pegem A
Egan, G (1975). Psikolojik Danışmaya Giriş: Kişiler arası İlişkiler Kurmada ve Kişisel Yardım Hizmeti Vermede Sistematik Bir Model. (Çevirenler: F. Akkoyun ve arkadaşları).Ankara: Nobel
Eisenberg, S. ve Delenay, D.J. (1993). Psikolojik Danışma Süreci. (N. Ören ve M. Takkaç). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı yayınları
Young, M. E. (2019). Yardım sanatını öğrenme: Temel yardım becerileri ve teknikleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Sperry, L. & Sperry, J. (2016). Vaka kavramsallaştırma: Kolay ve güvenli bir şekilde kavramsallaştırmada uzmanlaşma (Çev. Ed. Şerife Işık & Bengü Ergüner Tekinalp). Pegem Akademi.
Chen, M. ve Giblin, N. J. (2020). Bireyle psikolojik danışma ve terapi: Beceriler ve teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
Kottler, J. A. (2017). Terapist olmak üzerine. Gezmiş, E. O. (çev.). İstanbul: Pegasus Yayınları.
Cozolino, L. (2017). Terapist olmak. Kurtuluş, E. (çev.). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
PY1 2 0 8 0 0 0 8 0 -
PY7 2 2 2 2 0 6 0 6 40,60
PY8 9 6 8 8 8 8 8 8 40,60
PY9 9 10 10 10 8 8 8 8 40,60
PY10 8 8 8 8 8 8 8 8 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 10 2 20
Araştırma 5 4 20
Diğer Faaliyetler 5 2 10
Ara Sınav 1 1 8 8
Ödev 1 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
Dersin AKTS Kredisi 4,0