Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Atatürk İlk. ve İnk. Tar. I | AIB101 | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler |
Öğr. Gör. Dr. Barış ÇATAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti'nin çöküşünden sonra Türkiye Cumhuriyeti'nin laik ve üniter bir devlet olarak kurulması; Yeni devletin kurulması, Türk Atatürkçülüğü ve Kemalist düşüncenin öncülük ettiği Türk Devrimi'nin talimatı doğrultusunda Türk modernleşme tecrübesinin tarihi, Türkiyede modernlik ve laikliğin anlamı ve genç kuşaklara açıklanması, önemi. Derslere katılan öğrencinin, Kemalist düşünce ve Türk Devrimi ile ilgili olarak bilim ve modernite normlarını dikkate alarak Türkiye'deki mevcut sosyal ve bireysel problemleri sınıflandırma, açıklama, açıklama, bilgi edinme becerisini kazanmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi İnkılabı, aşağıdaki konuları / kavramları tanıtmayı amaçlamaktadır: Devrim, reform, siyasi reformlar ve anayasal monarşi gibi kavramların anlamı; kavramlar arasındaki benzerlikler ve farklılıklar, bu kavramların tarihsel örnekleri ve örneklerin kavramların içeriğine göre analizi. Türk Devriminin tarihi temellerini tanıma bağlamında; Osmanlı İmparatorluğu krizi, bu krizi etkileyen iç ve dış dinamikler, dinamiğin analizi ve Türk Devrimi üzerindeki etkileri. Osmanlı Devleti'nin varlığını korumak için modernize etme çabaları; bu çabalar kapsamında siyasi reformlar, reformlar ve anayasal süreçler; modernleşme sürecinin bilinçaltı yapısı ve bu bağlamda Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkizm ve Batılıcılık; bu entelektüel hareketlerin Türk Devrimi ve bugün üzerindeki etkileri. Osmanlı İmparatorluğu'nun dağılma süreci; bu süreçte etkili olan politik, sosyal, ekonomik ve kültürel dinamikler; Dağılma sürecinde Trablus Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşması. Osmanlı döneminde ve Cumhuriyete geçiş sırasında "Doğu Sorunu"; bu konunun ortaya çıkması; Bu konu kapsamındaki devletlerin siyaseti, bu politikaların Osmanlı Devleti ve Cumhuriyet'in ilk dönemlerinde Cumhuriyete geçiş döneminde "Doğu Sorunu" üzerindeki etkileri. Mondros Ateşkes Antlaşması'nın imzalanmasından sonraki gelişmeler; Anadolu işgalleri, mesleklere tepkiler ve Milli Mücadele'deki ilk örgütler; Redd-i İlhak (ilhak reddi) ve bu kavram etrafında şekillenen ulusal duygular; bu mesleklerin Ulusal Mücadelenin ve Milli Mücadelenin ruhu olan Kuva-yı Millîye'nin ortaya çıkmasına etkisi; Mustafa Kemal ve süreçteki liderliği; ülkenin durumu ve Mustafa Kemal Paşa'nın işgallere karşı tepkisi; Mustafa Kemal'in İstanbul'daki mesleklere ve siyasi / entelektüel faaliyetlere siyasi bir çözüm arayışı; Mustafa Kemal Paşa, Samsun'a doğru yola çıktı. Milli Mücadele'nin ilk adımı kongreler ile organize etmek: Amasya, Erzurum ve Sivas kongreleri. Misak-ı Milli (milli antlaşma) metninin ortaya çıkışı, bu metni oluşturan unsurlar, metnin yasal durumu. Ulusal Pakt metninin Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundaki yeri ve bugünkü Türkiye iç ve dış siyasetindeki yeri ve önemi. Büyük Millet Meclisi ve Sevr Barış Antlaşması'nın yapısı. Kurtuluş Savaşı, Savaşta Doğu ve Güney Cepheleri, Gümrü Antlaşması ve Ankara Antlaşması. Batı Cephesi; İnönü Savaşı, İnönü Savaşı, Kütahya ve Eskişehir Savaşları, Sakarya Savaşı. Büyük Taarruz ve sonuçları. Mudros Ateşkes Antlaşması ve Lozan Antlaşması. Büyük Millet Meclisi ve Sevr Barış Antlaşması'nın yapısı. Kurtuluş Savaşı, Savaşta Doğu ve Güney Cepheleri, Gümrü Antlaşması ve Ankara Antlaşması. Batı Cephesi; İnönü Savaşı, İnönü Savaşı, Kütahya ve Eskişehir Savaşları, Sakarya Savaşı. Büyük Taarruz ve sonuçları. Mudros Ateşkes Antlaşması ve Lozan Antlaşması. Büyük Millet Meclisi ve Sevr Barış Antlaşması'nın yapısı. Kurtuluş Savaşı, Savaşta Doğu ve Güney Cepheleri, Gümrü Antlaşması ve Ankara Antlaşması. Batı Cephesi; İnönü Savaşı, İnönü Savaşı, Kütahya ve Eskişehir Savaşları, Sakarya Savaşı. Büyük Taarruz ve sonuçları. Mudros Ateşkes Antlaşması ve Lozan Antlaşması. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi'nin tanıtılmasının, devrim, reformlar, siyasi reformlar, Anayasal Monarşi, darbeler ve Cumhuriyet kavramlarını bilmek; ilgili kavramların benzerlik ve farklılıklarını ayırt etmek, bu kavramların tarihsel örneklerini bilmek ve kavramları örneklerden açıklayan unsurları analiz etmek. - Tarihsel bilginin oluşumunu sorgulayarak, "Osmanlı Devleti Reddetme Dönemi" ifadesiyle hareket ederek, tarihi bilginin yanı sıra herhangi bir bilimsel disiplinde elde edilen bilgiye karşı eleştirel bir bakış açısı geliştirmenin gerekliliğinin farkında olmak. - Osmanlı Devleti ile ilgili "kriz" dönemini bilmek, bu dönemin iç ve dış dinamiklerini bilmek ve bu dönemin Türk Devrimi üzerindeki etkilerini elde edilen bilgilerle değerlendirmek. - Osmanlı Modernleşme sürecini, bu dönemde ortaya çıkan tarihi olayları ve durumları bilmek; Bu sürecin Türk Devrimi üzerindeki etkilerini elde edilen bilgiler bağlamında değerlendirmek. - Doğu Sorunu ve Doğu Sorunu bağlamında meydana gelen tarihi olayları bilmek - Tarihsel olayların birbirleriyle olan etkileşimlerini Doğu Sorunu kavramı çerçevesinde anlamak, içeriğin geleceği nasıl şekillendirebileceğini değerlendirmek - Geçmişten gelen dinamiğin Doğu Sorunu kavramı bağlamında bugünü nasıl etkilediğine dair bir fikir sahibi olmak ve şimdi ile geçmiş arasındaki bağın farkında olmak - Ulusal mücadelenin ruhunu ve bu ruhun nasıl oluştuğunu anlamak - Ulusal birlik ve dayanışma, vatan sevgisi, insanlık gibi duyguların Türkiye Cumhuriyeti'nin sürekliliği açısından önemini kabul etmek. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi'nin tanıtılması zorunluluğu - devrim, reformlar, siyasi reformlar, anayasal monarşi, darbe ve cumhuriyet kavramları - devrim, reformlar, siyasi reformlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet; bu kavramlara örnekler ve bu örneklerin analizi. | |
2. Hafta | Avrupa'daki Gelişmeler (Sanayi Devrimi, Fransız Devrimi) ve Osmanlı Devleti Üzerindeki Etkileri | |
3. Hafta | Osmanlı Devrimi Hareketleri, Tanzimat ve ıslahat Kararnamesi. | |
4. Hafta | Osmanlı Devleti'nde ve Anayasal Dönemde Fikri Hareketler | |
5. Hafta | I. Dünya Savaşı Süreci (Trablus Savaşı, Balkan Savaşları, Doğu Sorunu ve Modern Sömürgecilik) | |
6. Hafta | Osmanlı Devletinin Birinci Dünya Savaşı ve Savaşta Cephelere Girişi | |
7. Hafta | Birinci Dünya Savaşında Osmanlı İmparatorluğu ve Dünya | |
8. Hafta | I. Dünya Savaşı Sonrası Gelişmeler, Mondros Ateşkes Antlaşması ve Anadolu Meslekleri | |
9. Hafta | Ara SINAV | |
10. Hafta | Milli Mücadele Hazırlık Dönemi, Topluluklar, Kuvay-I Milliye (milli kuvvetler), Mustafa Kemal'in Mesleklere Yönelik Tutumları ve Lider Olarak Ortaya Çıkan | |
11. Hafta | Kongreler, son Osmanlı Parlamenterler Meclisi ve Misak-ı Milli'nin açılışı (ulusal pakt) | |
12. Hafta | Türkiye Büyük Millet Meclisi Açılışı, Meclis açılışına isyan etti | |
13. Hafta | Milli Mücadelede Cepheler | |
14. Hafta | Mudanya Ateşkes Antlaşması ve Lozan Barış Antlaşması |
Alpargu, Mehmet., Demir, Mustafa ve diğerleri, H., Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Değişim Yayınları, İstanbul, 2009 |
Yalçın, Semih ve diğerleri, Türk İnkılâp Tarihi ve Atatürk İlkeleri, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004 |
Turan, Mustafa, Millî Mücadelede Siyasi Çözüm Arayışları, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2005 |
Akdağ, Mustafa, Türkiye'nin İktisadi ve İçtimai Tarihi, c.II, İstanbul, 1974 |
Atılgan, Gökhan ve Saraçoğlu, Cenk ve Uslu, Ateş (Yay. Haz.), Osmanlı'dan Günümüze Türkiye'de Siyasal Hayat, Yordam Kitap, İstanbul, 2015 |
Armaoğlu, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, cilt.I-II: 1914-1995, İstanbul, 2005 |
Atatürk, Gazi Mustafa Kemal, Nutuk, cilt: I-III, İstanbul, 1973 |
Fromkin, David, Barışa Oğul Veren Barış, Modern Ortadoğu Nasıl Yaratıldı? 1914-1922, çev. Mehmet Harmancı, İstanbul, 1994 |
Kazım Karabekir, İstiklâl Harbimiz, İstanbul, 1988 |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | Ölçme Yöntemi |
---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf İçi Etkinlik | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü | 51 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2,0 |