Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yahudilik Tarihi ve Teolojisi FDB 572 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum, Problem Çözme, Seminer, Ödev.
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BİLAL TOPRAK
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi BİLAL TOPRAK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı Felsefe ve Din Bilimleri anabilim dalında yüksek lisans yapan öğrencileri Yahudiliğin tarihsel gelişim süreci hakkında bilgilendirerek günümüz Yahudiliğini anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bu derste Yahudiliğin özel tarihi ve teolojik yapısı tarihsel dönemler dikkate alınarak incelenecektir.
Ders Öğrenme Kazanımları - Yahudilik tarihini öğrenir
- Sürgünlerin Yahudilik teolojisi üzerindeki etkisini öğrenir.
- Yahudilerin dini hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
- Yahudilerin modern dönemdeki durumlarını kavrar.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Yahudi Tarihi İbrahim/Avram ile başlar -İshak-İsmail-Lut
2. Hafta Yakup ve Yusuf: İsrailoğulları’nın Mısır Serüveni
3. Hafta Musa ve Mısır Esaretinden Kurtuluş
4. Hafta Çölde Kırk Yıl ve Sonrasında Yeşu ve Hakimler Dönemi: Samuel Saul
5. Hafta Davud ve Süleyman Krallığı
6. Hafta İsrail ve Yehuda Krallıkları ve Babil Sürgünü
7. Hafta Vize
8. Hafta Yehud Medinata ve İskender-Haşmonayim Dönemi
9. Hafta Roma Dönemi ve İslamî Dönemde Yahudiler
10. Hafta Tanrı ve İsrail: seçilmişlik
11. Hafta Kutsal Metin Külliyatı-Tora-Tanah-Talmud
12. Hafta Peygamber ve Mesih
13. Hafta Dinî Hayat
14. Hafta Modern Dünya ve Yahudiler
Kaynaklar
Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, Pınar, 2019, Yahudilik ve Hıristiyanlık Açısından Kur’an’ın Tartışmalı Konuları, Pınar 2018, Hz. Musa Bir Peygamberin Sıradışı Hayatı, İlgi Kültür Sanat, Ankara, 2020. Benjamin Blech, Geçmişten Günümüze Yahudi Tarihi ve Kültürü, Gözlem Gazetecilik, 2004. Bernard Lewis, İslam Dünyasında Yahudiler, İmge Kitabevi, 1996. David Ruderman, Erken Modern Dönem Yahudi Tarihi, İnkılap Kitabevi, 2016. Eyüp Baş, İslam’ın İlk Döneminde Müslüman-Yahudi İlişkileri, Gökkubbe, 2018. Fuat Aydın, Yahudilik: Tarih İbadet İnanç Kültür, Mahya, 2018. Hakan Olgun, Hz. Musa'nın Muhalefeti: Horus'u Öldürmek, MilelNihal, 2021. Hayrullah Örs, Musa ve Yahudilik, Remzi Kitabevi, 1999. Israel Shahak, Yahudi Tarihi Yahudi Dini, Düşün Yayıncılık 2016,Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, İsam Yayınları, 2017, İbrahim’den Ezra’ya İsrailoğulları Tarihi, İsam, 2020, Anahatlarıyla Yahudilik, İsam 2018. Şeyma Ay Arçın, İsrail ve Yehuda Krallıkları, Ayışığı Kitapları, 2016. Tolga Savaş Altınel, İsrailoğullarının Kutsal Soyu: Kohenler, MilelNihal, 2021. Yasin Meral, Yahudi Kaynakları Işığında Yahudilik, MilelNihal, 2021, Samiri’nin Buzağısı, Ankara Okulu, 2018 Yahudi Düşüncesinde İslam Algısı: İbn Meymun (Maimonides) Örneği, Ankara Okulu, 2017.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 1 10 10
Final 1 3 3
Uygulama 14 3 42
Uygulama DS 14 3 42
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 142
Dersin AKTS Kredisi 6,0