Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşletim Sistemleri BM305 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım, soru-cevap, örnek çözümü
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞATIR
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin BODUR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Öğrencilerin işletim sistemlerinin alt sistemleri üzerinde uygulama gerçekleştirebilecek düzeye erişmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bilgisayar mimarisi, proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, prosesler arası iletişim, semaforlar ve monitörler, kilitlenmeler, CPU planlama algoritmaları, bellek yönetimi, sanal bellek, dosya sistemleri, giriş/çıkış sistemleri ve disk planlaması..
Ders Öğrenme Kazanımları - İşletim sistemi yazılımını, servislerini ve türlerini kavrar
- İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar
- Prosesler tanımlar ve prosesler ile ilgili sistem çağrılarını kullanır
- CPU planlama ve algoritmaları anlar ve uygular
- Threadleri, thread modellerini anlar ve uygular
- Kilitlenmeyi tanır ve tespit eder
- Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir
- Belleği yönetme yöntemlerini bilir
- Sabit diski yönetme yöntemlerini bilir
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta İşletim sistemlerine giriş, İşletim sistemi stratejileri
2. Hafta Bilgisayar Sistemleri Mimarisi
3. Hafta Proses yönetimi
4. Hafta Prosesler arası senkronizasyon
5. Hafta Kritik bölge problemleri
6. Hafta Prosesler arası iletişim (pipe, message, send)
7. Hafta Semaforlar, Monitörler ve uygulamaları
8. Hafta Kilitlenmeler ve çözümleri
9. Hafta CPU planlama algoritmaları
10. Hafta Bellek yönetimi
11. Hafta Sayfalama, Segmentasyon ve Sanal Bellek
12. Hafta Dosya sistemi, erişim ve koruma mekanizmaları
13. Hafta Giriş/çıkış sistemi, disk planlaması ve yönetimi
14. Hafta Final Sınavı
Kaynaklar
Gary J. Nutt, Operating Systems - A Modern Perspective, Pearson/Addison Wesley, 2004.
William Stallings, Operating systems: internals and design principles, Prentice Hall,2000.
Andrew S. Tanenbaum, Albert S. Woodhull, Operating systems : design and implementation, Prentice Hall, 1997
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 Ölçme Yöntemi
PY1 4 3 3 4 5 4 5 5 5 4 40,60
PY2 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY3 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY4 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY5 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY6 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY7 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY8 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY9 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY10 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY11 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY12 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 16 3 48
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 16 3 48
Sözel Anlatım 16 3 48
Görsel Sunum 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 164
Dersin AKTS Kredisi 5,0