Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Felsefesi | MBZ105 | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek - Öğrenci felsefi kavramları açıklar - Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır - Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek - Felsefe disiplininin temel kavramlarını öğrenmek - Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular - Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar - Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak - Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi - Ülke ve dünya sorunlarını yorumlar - Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımları önerir - Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması - Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
2. Hafta | Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) | Diğer Faaliyetler Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Araştırma Sözel Anlatım |
3. Hafta | Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Ders Saati Araştırma |
4. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama |
5. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati Uygulama |
6. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler |
7. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları ( Pragmatizm) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati |
8. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati |
9. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm | Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati Sözel Anlatım |
10. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) | Araştırma Uygulama Ders Saati Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Sözel Anlatım |
11. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Uygulama |
12. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) | Ders Saati Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama |
13. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Ders Saati |
14. Hafta | Değerlendirme | Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma |
Yazıcı, Sedat. (2014), Felsefeye Giriş, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul. |
Warburton, Nigel. (2016), Felsefeye Giriş, (çev. M. A. Arslan & K. Cankoçak), Alfa, İstanbul. |
Hospers, John. (2017), Analitik Felsefeye Giriş, (çev. Şahin Filiz), Adres Yayınları, İstanbul. |
Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, Ankara. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY6 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 40,60 |
PY8 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Araştırma | 5 | 5 | 25 |
Görsel Sunum | 1 | 1,5 | 1,5 |
Uygulama | 3 | 3 | 9 |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 76,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |