Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | MB302 | 6. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI Dr. Öğr. Üyesi DÖNDÜ BAHAR ŞAHİN SARKIN |
Dersi Veren(ler) |
Dr. Öğr. Üyesi DÖNDÜ BAHAR ŞAHİN SARKIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmesi, ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliği sağlama yollarını bilmesi, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklere yönelik süreç ve sonuç değerlendirmede kullanılabilen ölçme araçları geliştirebilmesi, ölçme sonuçlarını analiz edip değerlendirme yapabilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, ölçme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarının yapısal nitelikleri, süreç ve sonuç değerlendirme, bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor özellikleri ölçmeye yönelik geleneksel ve tamamlayıcı ölçme araçları ve geliştirilmesi, temel istatistik teknikleri, test ve madde analizi, başarının değerlendirilmesi oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilir. - Temel istatistik tekniklerini kullanabilir. - Ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliğini belirleyebilir. - Bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor davranışlarını ölçme tekniklerini bilir. - Test geliştirme aşamalarını bilir. - Uygulama sonuçları üzerinden madde ve test analizi yapabilir. - Alternatif değerlendirme tekniklerini bilir. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Araştırma Uygulama |
2. Hafta | Ölçme ve değerlendirmeye ilişkin temel kavramlar | Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
3. Hafta | Ölçümlerin güvenirliği | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
4. Hafta | Ölçümlerin geçerliği | Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma Ders Saati Diğer Faaliyetler |
5. Hafta | Temel istatistik teknikleri | Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Sözel Anlatım |
6. Hafta | Ölçme aracı hazırlama süreci, hedef analizi, belirtke tablosu | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum |
7. Hafta | Yazılı ve sözlü yoklamalar, Kısa cevap gerektiren testler, doğru yanlış testleri, eşleştirme soruları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Ders Saati Uygulama |
8. Hafta | Ara Sınav 1 | Ders Saati |
9. Hafta | Çoktan seçmeli testler (Madde çeşitleri ve maddelerin yazımı) | Ders Saati Görsel Sunum Uygulama Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma |
10. Hafta | Çoktan seçmeli testlerin geliştirilmesi, deneme uygulaması, madde ve test analizi, puanlama | Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım |
11. Hafta | Performansın ölçülmesi, dereceli puanlama anahtarı | Araştırma Sözel Anlatım Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Ders Saati |
12. Hafta | Öğrenci ürün dosyası ve diğer tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri | Uygulama Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Ders Saati Sözel Anlatım Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | Duyuşsal ve psiko-motor davranışların ölçülmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum Uygulama |
14. Hafta | Final | Ders Saati |
Tan, Şeref (2013). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme (8.Baskı). Ankara: Pegem A. AERA, APA & NCME (American Educational Research Association, American Psychological Association & National Council on Measurement in Education]. (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington, DC: American Educational Association. Bahar, M.; Nartgün,Z.; Durmuş, S. Ve Bıçak, B. (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem A. Hovardaoğlu, S. & Sezgin, N. (1997) (Çev.) Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Standartları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2010). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2010, Çev.).Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme ile ilgili bir Sınıflama: Bloom’un Eğitimin Hedefleri ile İlgili Sınıflamasının Güncelleştirilmiş Biçimi. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2009) Test Hazırlama Kılavuzu (4.Baskı). Ankara: Pegem A. Turgut, M.F. & Baykul, Y. (2011) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3.Baskı). Ankara: Pegem A |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | 60 |
PY2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 60 |
PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 60 |
PY5 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 60 |
PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY7 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY8 | 4 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 60 |
PY9 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Araştırma | 5 | 5 | 25 |
Uygulama | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |