Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme MB302 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI
Dr. Öğr. Üyesi DÖNDÜ BAHAR ŞAHİN SARKIN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi DÖNDÜ BAHAR ŞAHİN SARKIN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmesi, ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliği sağlama yollarını bilmesi, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklere yönelik süreç ve sonuç değerlendirmede kullanılabilen ölçme araçları geliştirebilmesi, ölçme sonuçlarını analiz edip değerlendirme yapabilmesidir.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, ölçme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarının yapısal nitelikleri, süreç ve sonuç değerlendirme, bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor özellikleri ölçmeye yönelik geleneksel ve tamamlayıcı ölçme araçları ve geliştirilmesi, temel istatistik teknikleri, test ve madde analizi, başarının değerlendirilmesi oluşturmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilir.
- Temel istatistik tekniklerini kullanabilir.
- Ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliğini belirleyebilir.
- Bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor davranışlarını ölçme tekniklerini bilir.
- Test geliştirme aşamalarını bilir.
- Uygulama sonuçları üzerinden madde ve test analizi yapabilir.
- Alternatif değerlendirme tekniklerini bilir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Araştırma Uygulama
2. Hafta Ölçme ve değerlendirmeye ilişkin temel kavramlar Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Ölçümlerin güvenirliği Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Ölçümlerin geçerliği Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma Ders Saati Diğer Faaliyetler
5. Hafta Temel istatistik teknikleri Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Sözel Anlatım
6. Hafta Ölçme aracı hazırlama süreci, hedef analizi, belirtke tablosu Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum
7. Hafta Yazılı ve sözlü yoklamalar, Kısa cevap gerektiren testler, doğru yanlış testleri, eşleştirme soruları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Ders Saati Uygulama
8. Hafta Ara Sınav 1 Ders Saati
9. Hafta Çoktan seçmeli testler (Madde çeşitleri ve maddelerin yazımı) Ders Saati Görsel Sunum Uygulama Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma
10. Hafta Çoktan seçmeli testlerin geliştirilmesi, deneme uygulaması, madde ve test analizi, puanlama Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım
11. Hafta Performansın ölçülmesi, dereceli puanlama anahtarı Araştırma Sözel Anlatım Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Ders Saati
12. Hafta Öğrenci ürün dosyası ve diğer tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri Uygulama Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Ders Saati Sözel Anlatım Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Duyuşsal ve psiko-motor davranışların ölçülmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum Uygulama
14. Hafta Final Ders Saati
Kaynaklar
Tan, Şeref (2013). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme (8.Baskı). Ankara: Pegem A. AERA, APA & NCME (American Educational Research Association, American Psychological Association & National Council on Measurement in Education]. (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington, DC: American Educational Association. Bahar, M.; Nartgün,Z.; Durmuş, S. Ve Bıçak, B. (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem A. Hovardaoğlu, S. & Sezgin, N. (1997) (Çev.) Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Standartları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2010). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2010, Çev.).Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme ile ilgili bir Sınıflama: Bloom’un Eğitimin Hedefleri ile İlgili Sınıflamasının Güncelleştirilmiş Biçimi. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2009) Test Hazırlama Kılavuzu (4.Baskı). Ankara: Pegem A. Turgut, M.F. & Baykul, Y. (2011) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3.Baskı). Ankara: Pegem A
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
PY1 3 3 2 2 4 4 3 2 60
PY2 3 5 2 2 3 4 3 2 60
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5 60
PY4 4 5 4 2 4 4 3 5 60
PY5 4 5 4 2 4 4 3 5 60
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5 60
PY7 5 5 4 5 4 5 5 5 60
PY8 4 5 4 2 2 4 5 5 60
PY9 4 5 5 2 4 4 3 5 60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 13 3 39
Araştırma 5 5 25
Uygulama 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 78
Dersin AKTS Kredisi 3,0