Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Sosyolojisi | MBZ103 | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Taner ATMACA |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Ender KAZAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki farkları açıklamak. Sosyal bilimler metodolojisi konusunda bakış açısı ortaya koymak, sosyolojinin ortaya çıkması, gelişmesi ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olmak; eğitim ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek; sosyolojinin eğitime katkılarını, eğitim sorunlarının anlaşılmasına ve çözümlenmesine yapacağı katkı konusunda farkındalık oluşturma; sosyolojinin genel amaç ve felsefesini kazandırmak, sosyolojideki temel kavram ve ilkeleri öğrenciye kazandırmak, sosyoloji ve eğitim arasındaki karşılıklı ilişki ve bağlantıyı göstermek arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, sosyolojinin tanımı, sosyolojinin alt dalları, eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve gelişimi, toplumsallaşma süreci, eğitimin toplumsal işlevleri, yabancılaşma ve eğitim, toplumsal hareketlilik ve eğitim, nüfus ve eğitim, göç, medya, küreselleşme ve bunların eğitim sistemine etkisi, toplumsal bir sistem olarak okul, okul-çevre ilişkisi, okul ve şiddet, politika ve eğitim, ekoloji ve eğitim, öğretmenlik mesleği oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Toplumu, toplumsal kurumları tanıtır. - Kültürü ve kültürel yapılanmayı tanıtır. - Toplum içinde eğitimin işlevini ortaya koyar. - Toplumsal gelişimde eğitimin rolünü açıklar. - Kültürün gelişmesinde ve aktarımında eğitimin rolünü açıklar. - Eğitim ve politika, eğitim ve kültür arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Sosyolojinin tanımı, ortaya çıkışı ve gelişmesi | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
2. Hafta | Eğitim sosyolojisi, birey, toplum, sosyalleşme ve eğitim | Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum |
3. Hafta | Modernizm ve postmodernizm: Ekonomi, Siyaset, Kültür, Din | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum |
4. Hafta | Klasik Sosyal Teori: İşlevsel Teori | Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Araştırma Uygulama |
5. Hafta | Klasik Sosyal Teori: Çatışmacılık ve Eleştirel Teori | Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Uygulama Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati |
6. Hafta | Toplumsal tabakalaşma, fırsat eşitliği ve eğitim | Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler |
7. Hafta | Göç ve eğitim | Ders Saati Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Sözel Anlatım |
8. Hafta | Ara Sınav 1 | Araştırma Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Uygulama |
9. Hafta | Şehirleşme, adab-ı muaşeret ve eğitim | Uygulama Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
10. Hafta | Din ve eğitim | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler |
11. Hafta | İdeoloji ve eğitim | Araştırma Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
12. Hafta | Öğrenci sunuları | Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Diğer Faaliyetler |
13. Hafta | Eğitimde ayrımcılık: Cinsiyet, Başarı, Şiddet | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
14. Hafta | Tüm Ünitelerin Genel Tekrarı | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati Görsel Sunum |
Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi. Ankara Kaya, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi yayınları. Akyüz, H. (1991). Eğitim Sosyolojisinin Temel Kavramları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Milli eğitim Bakanlığı Yayınları. Çelikkaya, H. (2013). Fonksiyonel eğitim sosyolojisiç Ankara: Nobel yayınları. Erkal, M. B. Baloğlu – F. Baloğlu (2004). Ansiklopedik Sosyoloji Sözlüğü. İstanbul: Der Yayınları. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY4 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 1 | 60 |
PY6 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY7 | 4 | 3 | 5 | 2 | 5 | 1 | 5 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Diğer Faaliyetler | 9 | 2 | 18 |
Ödev 1 | 1 | 8 | 8 |
Ödev 2 | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |