Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Felsefesi | MBZ106 | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Öğrenci felsefi kavramları açıklar - Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır - Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular - Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar - Ülke ve dünya sorunlarını yorumlar - Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımları önerir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi | Uygulama Görsel Sunum Ders Saati Sözel Anlatım Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
2. Hafta | Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma |
3. Hafta | Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
4. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati |
5. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum |
6. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) | Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım |
7. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Pragmatizm) | Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
8. Hafta | Ara Sınav 1 | Uygulama Ders Saati Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
9. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm | Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum |
10. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) | Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati Sözel Anlatım |
11. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) | Görsel Sunum Araştırma Diğer Faaliyetler Ders Saati Uygulama Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
12. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) | Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati |
13. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler | Görsel Sunum Ders Saati Uygulama Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
14. Hafta | Değerlendirme | Görsel Sunum Uygulama Araştırma Ders Saati Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, Ankara. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 60 |
PY2 | 4 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY3 | 4 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY5 | 4 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY6 | 4 | 5 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 | 60 |
PY7 | 4 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Araştırma | 5 | 5 | 25 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |