Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Felsefesi MBZ106 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Öğrenci felsefi kavramları açıklar
- Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır
- Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular
- Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar
- Ülke ve dünya sorunlarını yorumlar
- Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımları önerir
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Diğer Faaliyetler
2. Hafta Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) Uygulama Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Sözel Anlatım
5. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma
6. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma
7. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Pragmatizm) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Görsel Sunum Sözel Anlatım
8. Hafta Ara Sınav 1 Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Diğer Faaliyetler Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma
9. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Uygulama Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum
10. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) Görsel Sunum Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati
11. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama
12. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler Uygulama Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum
14. Hafta Değerlendirme Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama
Kaynaklar
Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 Ölçme Yöntemi
PY1 4 5 5 5 2 5 5 60
PY2 4 5 2 5 5 5 5 60
PY3 4 5 2 5 5 5 5 60
PY4 5 5 5 5 5 5 5 60
PY5 4 5 2 5 5 5 5 60
PY6 4 5 2 5 2 5 5 60
PY7 4 5 2 2 5 5 5 60
PY8 5 5 5 5 5 5 5 60
PY9 5 5 5 5 5 5 5 60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 13 3 39
Araştırma 5 5 25
Uygulama 3 4 12
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 78
Dersin AKTS Kredisi 3,0