Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ön Asya Arkeolojisine Giriş ARK115 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Hande BULUT
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Önasya Arkeolojisinin terminolojisini anlamak ve belli başlı kültürleri öğrenmek.
Dersin İçeriği Önasya kültürlerinden örnekler verilerek MÖ 7. Binden, Neolitik Çağdan başlayarak kronolojik olarak Anadolu kültürlerinin tanıtılması. Arkeoloji için bir temel oluşturulması
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Arkeolojinin tanımı ve tarihçesi hakkında bilgi sahibi olma
2 Arkeolojik terim ve kavramları kullanabilme
3 Arkeolojik kazı araç ve gereçleri kullanabilme
4 Arkeolojik eserlerin kayıt ve tasnif işlemlerini yapabilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Önasya Arkeolojisine Giriş
2. Hafta Arkeolojinin Tanımı ve Tarihçesi
3. Hafta Yazının ortaya çıkışı ve Protohistorik kültürlere etkisi
4. Hafta Önasya Arkeolojisine Özgü Terimler ve Kavramlar
5. Hafta Arkeolojik Kazı Araç ve Gereçlerinin Tanıtılması
6. Hafta Arkeolojik Yüzey Araştırması Yöntemleri
7. Hafta Arkeolojik Yüzey Araştırması Yöntemleri
8. Hafta Arkeolojik Kazı Teknikleri
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Arkeolojik Eselerin Laboratuar Ortamında Tasnifi
11. Hafta Çanak-Çömlek Yapım Teknolojisi
12. Hafta Restorasyon ve Konservasyon Eğitimi
13. Hafta Arkeolojik Tarihlendirme Yöntemleri
14. Hafta Alan Çalışması (Müze Gezisi)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma
2 Arkeolojinin kuramsal ve Uygulama becerilerini arazide uygulayabilme
3 Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme
4 Arkeolojik verileri görsel ve sözel olarak teknolojik altyapıyı da kullanarak kayıt altına alabilme
5 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma
5 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma
7 Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme
7 Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme
8 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dildeki kaynakları tarayabilme, kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı
9 Temel düzeyde İngilizce bilgisi edinerek alanındaki bilimsel çalışmaları izleyebilme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme
10 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme
11 Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
12 Arkeolojik materyalin korunmasını ve topluma tanıtımını turizm ve çevre ilişkisi içinde yapabilme.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 5 4 3
PY2 4 4 2 2
PY3 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5
PY5 3 3 3 3
PY7 4 4 4 4
PY8 4 5 3 4
PY9 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5
PY11 3 3 3 3
PY12 4 5 3 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • V. Sevin, Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı, İstanbul, 1999.
  • C. Renfrew,- P. Bahn, Archaeology: Theories, Methods and Practice, Londra, 1991.
  • A.T. Ökse, Önasya Arkeolojisi Seramik Terimleri, İstanbul, 1993.
  • M. Carter, Archaeology, Dorset, 1980.
  • K.M. Kenyon, Beginning in Archaeology, Londra, 1961.
  • R. Atkinson, Field Archaeology, 1953.
  • C.K., Maisels, Uygarlığın Doğuşu, Ankara, 1999.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 14 14
Final 1 2 2
Uygulama 2 9 18
Uygulama DS 1 12,5 12,5
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0