Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Erken Çocukluk Dön Çevre Eğitimi | OÖÖ302 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Seda ÇAVUŞ (Bahar) |
Dersin Amacı | Temel ekolojik kavramları kavratma. Doğada enerji akışını anlayabilme. Ortak yaşam biçimlerini açıklayabilme. Nüfus artışı ve erozyonun sonuçlarını açıklayabilme. Çevre kirlenmesinin nedenleri ile korunma çabalarını açıklayabilme. Sürdürülebilir bir dünya için neler yapılması gerektiğini açıklayabilme. |
Dersin İçeriği | Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, yaşamın devamı, toprak "biome"ları, enerji akışı, maddenin dolaşımı, nüfus artışı, ekolojik etki, erozyon, ormanların yok olması, kentsel çevreler, davranış kirliliği, çevre kirlenmesi, bataklıklar ve atık su, duyarlı insanların tepkisi, çevreyle ilgili karar verme, toprak ve su kaynakları ve bunların yönetimi, koruma, kültür ve ilkel yaşam, global bakış, ekolojik konu ve sorunlar, çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Temel ekolojik bilgilere sahip olabilme. |
2 | Çevre sorunları hakkında bilinçlenebilme. |
3 | Çevre sorunlarının çözümüne aktif olarak katılabilme. |
4 | Çevre sorunlarını öğretmen olarak kavratabilme . |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Ekoloji biliminin tanımı, ekoloji biliminin tarihsel gelişimi, ekoloji biliminin konusu ve alt dalları, ekoloji biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkisi, ekoloji biliminin araştırma yöntemleri, çevre biliminin tanımı ve konusu | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
2. Hafta | Ekolojide bazı temel kavramlar, çevre,habitat, biyotop, ekolojik niş,tür, populasyon,biyotop, kommunite, sistem ve ekosistem, biyom, biyosfer, fauna, flora, endemik tür, kozmopolit tür, ekolojik ilişkiler, ekolojinin bazı temel kanunları, minimum kanunu, tolerans kanunu | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
3. Hafta | Çevresel faktörler, cansız faktörler, su, toprak, ışık, sıcaklık, rüzgar, pH, canlı faktörler, canlılarda beslenme şekilleri, ototrof canlılar, heterotrof canlılar, hem ototrof hem heterotrof canlılar, biyolojik ilişkiler, erkek-dişi ilişkileri, koloniler, gruplar, kümeleşme, hayvanlarda sosyal yaşantı, tür içi yaşantı,nötralizm, predasyon, parazitizm, rekabet,mutualizm veya simbiyosis, komesalizm, amensalizm | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
4. Hafta | Ekosistem, populasyon ve özellikleri, kommunite ve özellikleri, sıralı değişim, üreticiler, tüketiciler, ayrıştırıcılar, besin ağı, ekolojik piramitler | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
5. Hafta | Ekosistemin işlevleri, enerji akımı, madde döngüsü (su, karbon, oksijen, azot, fosfor,kükürt döngüsü) biyolojik birikim, populasyon denetimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
6. Hafta | Büyük ekosistemler ve yeryüzüne dağılışları, karasal ekesistemler (tundralar, ormanlar, stepler, savanlar, çöller), sucul ekosistemler (göller, akarsular, denizler), özel ekosistemler (sulak alanlar, nehir ağızları, mercan kayalıkları | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
7. Hafta | Çevre sorunları, doğal kaynakların kullanımı sorunu, nüfus artışı sorunu, kentleşme sorunu, enerji sorunu, beslenme sorunu, tarımsal sorunlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Çevre kirliliği sorunu (hava, su, toprak, radyoaktif, gürültü ve ışık kirlilikleri) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
10. Hafta | Çevre sorunlarına çözüm önerileri, doğal kaynakların sürdürülebilir kullanımı,nüfus planlaması, yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanma (güneş enerjisi, rüzgar enerji, jeotermal enerji, biomas enerjisi) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
11. Hafta | Çevre kirliliğinin önlenmesi, biyolojik çeşitliliğin korunması, doğal alanların korunması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
12. Hafta | Çevre biliminde yeni yaklaşımlar | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | Sürdürülebilir kalkınma, çevre hukuku, çevre politikası, çevre ekonomisi, çevre sağlığı, ekolojik (organik) tarım, çevresel etki değerlendirilmesi | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
14. Hafta | Çevre eğitimi, çevre eğitiminin tarihi, çevre eğitiminin önemi, çevre eğitiminin hedefleri, amaçları ve esasları, örgün eğitim (Okulöncesi dönemde, ilköğretimde, ortaöğretimde ve yüksek öğretimde çevre eğitimi), yaygın eğitim, hizmet içi eğitim, Türkiye'de çevre eğitimi | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken çocukluk dönemi temel alan bilgisine sahip olur ve uygular. | ✔ | |||||
2 | Gelişim ve öğrenmeyi desteklemeye yönelik eğitim sürecini planlar. | ✔ | |||||
3 | Sağlıklı, destekleyici ve uyarıcı eğitim ortamlarını düzenler. | ✔ | |||||
4 | Erken çocukluk döneminde etkin ve alternatif öğrenme yöntemlerini kullanır. | ✔ | |||||
5 | Aile, okul ve toplumla iş birliği içerisinde çalışır. | ✔ | |||||
6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasi, insan hakları Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerin bilincine uygun biçimde öğretmenlik tutum ve davranışları sergiler. | ✔ | |||||
14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için gereken kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
15 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyarlı olarak toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 |
PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY14 | 2 | 2 | 2 | 2 |
PY15 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 | |
Sınıf İçi Etkinlik | 2 | 14 | 28 | |
Toplam İş Yükü | 117 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |