| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bitki Fizyolojisi | TAB1012 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ertuğrul FİLİZ |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Sevda DURSUN (Bahar) |
| Dersin Amacı | Bitkilerin büyümesi, gelişmesi ve beslenmesi sırasında oluşan fizyolojik olayları, sürdürülmesini ve bu olayların sonlanmasındaki temel noktaları fizik ve kimya yasalarına göre öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Bitki fizyolojisi ve hücresi; bitki besin maddeleri, beslenme ortamı, toprak ve önemli özellikleri; çimlenme; bitki kökleri; suyun alınması ve taşınması; bitkilerin bünyesinde meydana gelen fizyolojik olaylar (difüzyon, osmoz, turgor, plazmoliz ve şişme); bitki besin maddelerinin alınması ve taşınması, bitki besin maddelerinin alımını etkileyen etmenler, bitki besin maddelerinin hücre membranı ve köklerde taşınması; bitkilerde organik maddelerin taşınması; bitkilerde transpirasyon, fotosentez ve solunum; bitkilerde stres fizyolojisi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bitkilerin büyümesi, gelişmesi ve beslenmesinde gerçekleşen fizyolojik olayları öğrenmek, |
| 2 | Bitki hücreleri ve yapısını öğrenmek, çimlenme, bitki kökleri ve işlevlerini öğrenmek, |
| 3 | Bitki besin maddelerinin alınımı, taşınımı ve taşınma kuramlarını öğrenmek, |
| 4 | Suyun yapısı ve özellikleri, alınması, taşınması ve su kaybını öğrenmek, |
| 5 | Bitkilerde stres fizyolojisi öğrenmek |
| 6 | Bitkilerde meydana gelebilecek olumlu ya da olumsuz değişimleri fark edebilme, bitkilerin gelişmesi ve beslenmesine müdahil olabilme, bitkisel üretim ve planlamada kazanılan bilgiyi etkin kullanabilme |
| 7 | Kazandığı bilgi ve beceriyi çalışma ortamında etkin bir şekilde kullanabilme yetkinliği |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Bitki hücreleri ve yapısı | |
| 2. Hafta | Bitki besin maddeleri tanımı, sınıflandırması; makro elementler (azot, fosfor, potasyum, kalsiyum ve kükürt) | |
| 3. Hafta | Mikro elementler (demir, mangan, çinko, bakır, molibden, bor, sodyum ve klor) | |
| 4. Hafta | Beslenme ortamı, toprak ve önemli özellikleri | |
| 5. Hafta | Çimlenme, bitki kökleri ve işlevleri | |
| 6. Hafta | Bitki besin maddelerinin alınabilirliği ve belirleme yöntemleri | |
| 7. Hafta | Suyun yapısı ve özellikleri | |
| 9. Hafta | Suyun taşınmasında cereyan eden olaylar (difüzyon, osmozis, kitle hareketi ve şişme) | |
| 10. Hafta | Suyun alınması ve taşınması | |
| 11. Hafta | Bitki besin maddelerinin alınımı ve kuramları | |
| 12. Hafta | Bitki besin maddelerinin kök ve membranda taşınması; Bitki besin maddelerinin alınımını etkileyen etmenler | |
| 13. Hafta | Bitkilerde organik maddelerin taşınması | |
| 14. Hafta | Bitkilerde su kaybı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Genel veya mesleki ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve ortaöğretim düzeyi üzerindeki dersler, uygulama, araç ve gereçler ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerileri kazanmak ve temel ve teknik bilgileri kullanabilme yeteneği sergilemek | ✔ | |||||
| 2 | Bitki ve tohum morfolojisi, fizyolojisi, genetiği bilgisine sahip olmak ve bu genel botanik bilgilerini üretimde kullanmak | ✔ | |||||
| 3 | Ekolojik ve fizyolojik koşulları da dikkate alarak, en uygun çoğaltma, yetiştirme ve üretim tekniklerini bilmek ve yaptığı planlamayı uygulayarak tıbbi ve aromatik bitkilerin üretimini yapabilmek | ✔ | |||||
| 4 | Bitki besinlerini ve beslenme ilkelerini analiz etme, temel gübreleme ve tekniklerini uygulama, bitkilerde besin maddesi noksanlıkları, hastalık ve zararlılarını teşhis ve tedavi etme ve bitki besleme-etken madde ilişkisini araştırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerin bakımını yapmak | ✔ | |||||
| 5 | Temel kimyasal kavramları ve hesaplamaları bilerek analiz metotlarını uygulama, bitkilerde bulunan organik ve inorganik maddeleri tanımlama ve sınıflandırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerdeki kimyasal bileşikleri tanımlamak ve analiz etmek | ✔ | |||||
| 6 | Doğada bulunan bitkileri araştırma, sınıflandırma ve özelliklerini tanımlayarak bitkisel drogları, temel fitoterapi ve aromaterapi tekniklerini uygulayarak halk hekimliğinde kullanılan basit kürleri hazırlayabilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri araştırmak ve tedavide kullanmak | ✔ | |||||
| 7 | Temel beslenme ilkelerini ve mikrobiyolojik kavramları tanımlayarak, bitkilerin parfüm, boya, baharat, koruyucu veya zenginleştirici gıda katkı maddesi olarak kullanılma olanaklarını, insan yaşamındaki yerini ve önemini araştırmak | ✔ | |||||
| 8 | Bitkileri, drogları ve bitkilerde drog olarak kullanılacak kısımları tanımlayıp sınıflandırabilme, drog hasadı, satış ve pazarlanmasını yapabilme ve satış öncesi ve sırasında drogları muhafaza edebilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri değerlendirmek | ✔ | |||||
| 9 | Mesleği ile ilgili konularda yasal dayanaklar, etik değerler ve sosyal sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olmak ve üretim-tüketim-kalite-pazar arasındaki ilişkilere göre tarımsal veya ticari bir işletmeyi idare etmek | ✔ | |||||
| 10 | Türkiye coğrafyasındaki bitki çeşitliliğini araştırarak, biyolojik çeşitlilik, ekoloji ve çevrenin korunması bilgi ve bilincine sahip olarak | ✔ | |||||
| 11 | Bilgilerini konusundan uzak kimselere de anlatabilecek Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ✔ | |||||
| 12 | Uluslararası meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgi ve becerisine sahip olmak | ✔ | |||||
| 13 | Alanı ile ilgili konularda proje hazırlama, yürütme, sonuçlandırma ve değerlendirme bilgi ve becerilerini kullanarak iş organizasyonu yapmak | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Bahar Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Öğr. Gör. Sevda DURSUN | Vize | 40,00 | |
| Öğr. Gör. Sevda DURSUN | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Diğer Faaliyetler | 6 | 1 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 14 | 14 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||