Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Sorunlar SHO102 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Çetin YILMAZ (Bahar)
Dersin Amacı Öğrencinin sorun bakış açısını ve sosyal sorunlara ilişkin temel kavramları, kuramsal yaklaşımları ve Dünya’da ve Türkiye’deki çeşitli sosyal sorunları öğrenmesi ve çözüm ile ilgili önerileri geliştirmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Tanışma -Dersin ana çevresini tartışma -Dersle ilgili karşılıklı beklentilerin ifadesi -Ders kontratının oluşturulması -Sosyal Sorunların Tanımlanması -Sosyal Sorunların kesin olarak tanımlanmasını güçleştiren nedenler -Sosyal Sorunların tanımlanması ile ilgili çeşitli yaklaşımlar -Sosyal Sorunlarla ilgilenmenin tarihçesi -Sosyal sorun kavramının ortaya çıkışı ve bazı kuramsal yaklaşımlar -Ders proje konularının dağılımı Sosyal sorunun ilkeleri - Sosyal Sorunun önemi ve şiddeti - Sosyal sorunlar ve çeşitleri Ara sınav - Öğrenci katılımlı ders sunumları 1. (ruh sağlığı, Alkol ve uyuşturucu kullanımı, Cinsiyetle ilgili sorunlar, Alkol ve uyuşturucu kullanımı, yaşlılık ve yaşlanan toplum, cinsiyet rolleri ve eşitsizlik) - Öğrenci Katılımlı ders sunumları 2. (yoksulluk, Ailenin değişim, Eğitim sorunları, Ekonomi ve çalışma Hayatı sorunları, Göç ve nüfus, çevre ve teknoloji) - Öğrenci katılımlı ders sunumları 3. (şehir problemleri, Irkçılık, Önyargı ve Ayrımcılık, Suç ve Suçluluk, Şiddet, Savaş ve terörizm) Proje sunumları tüm gruplar ve değerlendirme -Proje sunumları tüm gruplar ve değerlendirme -Bütünleştirme eğitimi -dersin değerlendirilmesi
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sosyal sorun kavramını tanımlarlar.
2 Sosyal sorunların nedenlerine ilişkin yaklaşımlar konusunda bilgi sahibi olurlar
3 Ülkemizde yaşanan sosyal sorunların nicelik ve niteliklerine ilişkin bilgi sahibi olurlar.
4 Sosyal sorunların çözümüne yönelik sosyal hizmet müdahalelerinin ne olması gerektiği noktasında farkındalık kazanırlar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tanışma, Dersin ana çevresini tartışma, Dersle ilgili karşılıklı beklentilerin ifadesi, Ders kontratının oluşturulması
2. Hafta Sosyal Sorunların Tanımlanması, Sosyal Sorunların kesin olarak tanımlanmasını güçleştiren nedenler
3. Hafta Sosyal Sorunların tanımlanması ile ilgili çeşitli yaklaşımlar, Sosyal Sorunlarla ilgilenmenin tarihçesi
4. Hafta Sosyal sorun kavramının ortaya çıkışı ve bazı kuramsal yaklaşımlar, Ders proje konularının dağılımı
5. Hafta Sosyal sorunun ilkeleri
6. Hafta Sosyal Sorunun önemi ve şiddeti
7. Hafta Sosyal sorunlar ve çeşitleri
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Öğrenci katılımlı ders sunumları 1. (ruh sağlığı, Alkol ve uyuşturucu kullanımı, Cinsiyetle ilgili sorunlar, Alkol ve uyuşturucu kullanımı, yaşlılık ve yaşlanan toplum, cinsiyet rolleri ve eşitsizlik)
10. Hafta Öğrenci Katılımlı ders sunumları 2. (yoksulluk, Ailenin değişim, Eğitim sorunları, Ekonomi ve çalışma Hayatı sorunları, Göç ve nüfus, çevre ve teknoloji)
11. Hafta Öğrenci katılımlı ders sunumları 3. (şehir problemleri, Irkçılık, Önyargı ve Ayrımcılık, Suç ve Suçluluk, Şiddet, Savaş ve terörizm)
12. Hafta Proje sunumları tüm gruplar ve değerlendirme
13. Hafta Proje sunumları tüm gruplar ve değerlendirme
14. Hafta Bütünleştirme eğitimi -dersin değerlendirilmesi
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Profesyonel sosyal hizmet uzmanı kimliği geliştirme
4 Profesyonel uygulamalarını insan hakları, sosyal ve ekonomik adalet kavramları temelinde ele alma ve bu kavramları geliştirme
4 Profesyonel uygulamada farklılık ve çeşitliliği gözetme
7 İnsan ve sosyal çevresi arasındaki ilişkiyi anlama ve mesleki çalışmalarına aktarma
11 Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki kuramsal tartışma ve uygulamaları izleme ve değerlendirme
12 Her düzeyde, sosyal hizmet uygulamasına rehberlik eden kavramsal çerçeve ve bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 1 1 1 1
PY4 2 2 2 2
PY4 3 3 3 3
PY7 1 1 1 1
PY11 2 2 2 2
PY12 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Erkan, G. (1988) “Yurtta Kalan Gençlerin Psiko-Sosyal Özellikleri”, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Dergisi, 6 (1-2-3) 53-66.
  • Ethem, Çengelci. (1998) Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu. Ankara.
  • Küçükkaraca, Nilgün (2004)."Sosyal Sorunlar ve Sosyal Hizmet Eğitimi Üzerine" Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeniden Yapılanma-I Yay. Haz. Kasım Karataş , Sunay İl. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Y. O. Yay. No: 012.
  • Cılga, İbrahim. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın no:16, Ankara.
  • Erkan, A.R. ve Erkan, G. (1987) “Darüleytamlar”, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Dergisi, 5 (1) 61-68.
  • Ethem Çengelci. (1996) Cumhuriyet Türkiyesinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi. Ankara.
  • Erkan, G. (2005) "Tabhane", Toplum ve Sosyal Hizmet, 16(2) 53-56.
  • Acar, Hakan. (2005) Türkiye Çocuk Esirgeme Kurumu (1921-1981), Fişek Enstitüsü Çalışan Çocuklar Bilim ve Eylem Merkezi Vakfı Yayınları, Yayın No: 2.1.
  • Erkan, G. (2001) “Bursa’da Bir Dullarevi”, Prof. Dr. Nihal Turan’a Armağan: Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar, V. Duyan ve A.M. Aktaş (Edi.), Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
  • Karataş, K. ve Erkan G. (2005) “Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitiminin Tarihçesi”, Sosyal Hizmet Sempozyumu 2002: Sosyal Hizmet Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara, 18-19 Ekim 2002, Ü.Onat (Yay.Haz.) Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu, 2005.
  • Erkan, G. (2001) “Külhanbeyleri”, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet: Prof. Dr. Nesrin Koşar’a Armağan, K.Karataş (Yay.Haz.), Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
  • Talas, Cahit.(2001) Sosyal Politika.İmge Yayınları.
  • Erkan, G. (1995) Korunmaya Muhtaç Çocuklar: Çocuk Yuvalarında Bir Araştırma, Ankara.
  • Cılga, İbrahim. (2001) Türkiye’de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, Prof.Dr. Nesrin Koşar’a Armağan,H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın no:9,Ankara,s.47-64.
  • Cılga, İbrahim. (2002) “Aydınlanma Felsefesi ve Sosyal Hizmet”, 5. Ulusal Sosyal Hizmetler Konferansı, Ankara 21-23 Mayıs 1999, Değişen Türkiye’de İnsan Hakları ve sosyal Hizmetler Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yay. No: 6 ,Ankara.
  • Friedlander, W. A.(1983) Sosyal Hizmetin Kavram ve Metodları. (Çev. Elkin Besin), SSYB, S.H. Genel Müdürlüğü Yayını, No:43, Ankara.
  • Kongar, Emre.(1978) İnsanı Yönlendirme ve Sosyal Hizmetler. Hacettepe Üniversitesi Yayınlar A-25, s: 195-239, Ankara.
  • Kut, Sema.(1988) Sosyal Hizmet Mesleği- Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara.
Değerlendirme Yöntemi
Bahar Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Çetin YILMAZ Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Çetin YILMAZ Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 hafta) 14 3 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 10 10
Final 1 20 20
Sınıf İçi Etkinlik 1 20 20
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0