Rapor Tarihi: 28.12.2025 20:16
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bitki Sistematiği | TAB1031 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz-yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ertuğrul FİLİZ |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Ertuğrul FİLİZ (Güz) |
| Dersin Amacı | Tür, türleşme kavramlarının öğretilmesini sağlamak, taksonomik kategorileri ve taksonomik hiyerarşinin bilinmesi ve açık tohumlu bitkilerle kapalı tohumlu bitkileri hiyerarşik düzende sıralamak ve aralarındaki morfolojik farkları öğretmektir |
| Dersin İçeriği | Genel taksonominin prensipleri, tür, türaltı ve türüstü kategoriler, bitkilerin sınıflandırma sistemleri, Spermatophyta’ların sistematik özellikleri, Gymnospermler ve sınıflandırılması, Pinaceae ve Cupressaceae familyaları Angiospermae’lerin ve Magnoliopsida sınıfının sistematik özellikleri, Ranunculaceae, Fagaceae, Caryophyllaceae, Malvaceae, Asteraceae, Lamiaceae, Apiaceae, Cucurbitaceae,. Monocotilodonopsida sınıfının sistematik özellikleri, Poaceae, Liliaceae, Orchidaceae, İridaceae familyalarının sistematiği, gerek modern tıpta gerek geleneksel tıpta kullanılan bitkilerin tanıtımı, gruplandırılmaları, bitkilerin Latince ve Türkçe isimlendirilmeleri, yerel adları |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 0 | Taksonomik kategorileri kavrama, tür, türleşme, evrim mekanizmalarını anlama |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Taksonominin prensipleri, taksonomik kategoriler, sınıflandırma, ilk taksonomistler | |
| 2. Hafta | Bitkilerin isimlendirilmesi, bitki tayinini yöntemleri, herbaryum teknikleri | |
| 3. Hafta | Bitkilerin sınıflandırma sistemleri | |
| 4. Hafta | Spermatophyta’ların sistematik özellikleri | |
| 5. Hafta | Gymnospermae ve Angiospermae’lerin sistematik özellikleri | |
| 6. Hafta | Gymnospermae’lerin sistematiği | |
| 7. Hafta | Cycadopsida, Coniferopsida, Gnetopsida sınıflarının sistematiği | |
| 9. Hafta | Magnoliopsidaların sistematiği | |
| 10. Hafta | Magnoliidae, Hamamelidae subklasislerinin sistematik özellikleri ve yaygın familyalar | |
| 11. Hafta | Caryophyllidae ve Dilennidae subklasisi ve yaygın familyalarının sistematik özellikleri ve önemli türleri | |
| 12. Hafta | Rosidae subklasislerinin sistematiği ve ekonomik öneme sahibi olan taksonları | |
| 13. Hafta | Asteridae subklasislerinin sistematiği ve ekonomik öneme sahib olan taksonları | |
| 14. Hafta | Liliopsida’ların sistematiği |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Genel veya mesleki ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan ve ortaöğretim düzeyi üzerindeki dersler, uygulama, araç ve gereçler ile desteklenen bir alandaki bilgi ve becerileri kazanmak ve temel ve teknik bilgileri kullanabilme yeteneği sergilemek | ✔ | |||||
| 2 | Bitki ve tohum morfolojisi, fizyolojisi, genetiği bilgisine sahip olmak ve bu genel botanik bilgilerini üretimde kullanmak | ✔ | |||||
| 3 | Ekolojik ve fizyolojik koşulları da dikkate alarak, en uygun çoğaltma, yetiştirme ve üretim tekniklerini bilmek ve yaptığı planlamayı uygulayarak tıbbi ve aromatik bitkilerin üretimini yapabilmek | ✔ | |||||
| 4 | Bitki besinlerini ve beslenme ilkelerini analiz etme, temel gübreleme ve tekniklerini uygulama, bitkilerde besin maddesi noksanlıkları, hastalık ve zararlılarını teşhis ve tedavi etme ve bitki besleme-etken madde ilişkisini araştırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerin bakımını yapmak | ✔ | |||||
| 5 | Temel kimyasal kavramları ve hesaplamaları bilerek analiz metotlarını uygulama, bitkilerde bulunan organik ve inorganik maddeleri tanımlama ve sınıflandırma bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkilerdeki kimyasal bileşikleri tanımlamak ve analiz etmek | ✔ | |||||
| 6 | Doğada bulunan bitkileri araştırma, sınıflandırma ve özelliklerini tanımlayarak bitkisel drogları, temel fitoterapi ve aromaterapi tekniklerini uygulayarak halk hekimliğinde kullanılan basit kürleri hazırlayabilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri araştırmak ve tedavide kullanmak | ✔ | |||||
| 7 | Temel beslenme ilkelerini ve mikrobiyolojik kavramları tanımlayarak, bitkilerin parfüm, boya, baharat, koruyucu veya zenginleştirici gıda katkı maddesi olarak kullanılma olanaklarını, insan yaşamındaki yerini ve önemini araştırmak | ✔ | |||||
| 8 | Bitkileri, drogları ve bitkilerde drog olarak kullanılacak kısımları tanımlayıp sınıflandırabilme, drog hasadı, satış ve pazarlanmasını yapabilme ve satış öncesi ve sırasında drogları muhafaza edebilme bilgi ve becerilerini kullanarak tıbbi ve aromatik bitkileri değerlendirmek | ✔ | |||||
| 9 | Mesleği ile ilgili konularda yasal dayanaklar, etik değerler ve sosyal sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olmak ve üretim-tüketim-kalite-pazar arasındaki ilişkilere göre tarımsal veya ticari bir işletmeyi idare etmek | ✔ | |||||
| 10 | Türkiye coğrafyasındaki bitki çeşitliliğini araştırarak, biyolojik çeşitlilik, ekoloji ve çevrenin korunması bilgi ve bilincine sahip olarak | ✔ | |||||
| 11 | Bilgilerini konusundan uzak kimselere de anlatabilecek Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ✔ | |||||
| 12 | Uluslararası meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgi ve becerisine sahip olmak | ✔ | |||||
| 13 | Alanı ile ilgili konularda proje hazırlama, yürütme, sonuçlandırma ve değerlendirme bilgi ve becerilerini kullanarak iş organizasyonu yapmak | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 |
|---|---|
| PY1 | 3 |
| PY2 | 5 |
| PY3 | 2 |
| PY4 | 2 |
| PY5 | 2 |
| PY6 | 5 |
| PY7 | 2 |
| PY8 | 2 |
| PY9 | 1 |
| PY10 | 5 |
| PY11 | 1 |
| PY12 | 1 |
| PY13 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 14 | 14 |
| Final | 1 | 6,5 | 6,5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||