| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tipografi | GİT108 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze Eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Hüseyin BARAN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı 1. Latin alfabesinin gelişim süreci ile ilgili kuramsal bilgiler vermek. 2. Harflerin anatomik yapılarını öğrenmek. 3. Yazı karakterleri ve çeşitleri. Görsel denge ve kurallarını öğrenmek. 4. Genel anlamda bir tasarım çalışmasında (afiş, ilan panoları, dergi, kitap, CD vb.) yazının etkin bir ifade aracı olarak kullanılması sağlamak. Doğru yazı karakteri seçimini öğrenmek. 5. Espas kavramı, noktalama işaretleri ve metin düzenlemelerinde karşılaşılan sorunlar ve çözümleri anlamak. Yazıyı doğru kullanma kurallarını öğrenmektir. |
| Dersin İçeriği | Alfabenin gelişimi. Yazı karakterleri ve çeşitleri. Doğru yazı karakteri seçimi. Espas kavramı, noktalama işaretleri ve metin düzenlemelerinde karşılaşılan sorunlar ve çözümleri. Yazının kullanım kuralları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Temel Tipografi kavramlarına hakim olma, ifade etme. |
| 2 | Serifli ve serifsiz yazı karakterlerini tanıyarak, tüm alfabenin anatomic yapılarını öğrenme. |
| 3 | Metinler üzerinde espas çalışmalarıyla okunabilirliğin değişimini görme. |
| 4 | Yazıyı okunabilir ve amaca uygun olarak doğru kullanma. |
| 5 | Çeşitli deneysel çalışmalarla, fontları ailesiyle birlikte tanıma ve hakim olma. |
| 6 | Uygun font seçiminin tasarımdaki sonucunu görme. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tipografinin tanımı, Tipografinin görsel iletişim ve grafik tasarım çalışmalarındaki önemi | |
| 2. Hafta | Tipografide kullanılan temel terimler, Tipografinin tarihsel gelişimi | |
| 3. Hafta | Harf yapısının detaylı incelenmesi ve bir sözcük seçilerek taslak çalışmaların yapılması. | |
| 4. Hafta | Harf yapısının detaylı incelenmesi ve bir sözcük seçilerek taslak çalışmaların yapılması. | |
| 5. Hafta | Yazı karakterlerinin sınıflandırılması ve kendi içinde farklılaşması (light, medium, bold, black, italik vb) | |
| 6. Hafta | Majiskül, minüskül yazılar ve metin içerisindeki etkileri ve hiyerarşik düzenin örneklerle gösterilmesi. | |
| 7. Hafta | Serifli, serifsiz, kaligrafik yazılar ve bu sınıfa giren font örneklerini gösterme ve seçilen bir cümleyi kaligrafik kalemle yazma | |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Espaslar, harf boşluklarının çeşitli oranlaması | |
| 10. Hafta | Metin düzenleme biçimleri, bloklamalar ve okunabilirliği | |
| 11. Hafta | Yazı karakterlerini tanıma ve türlerine göre metin içinde kullanılması | |
| 12. Hafta | Harflerle oynayarak bir çalışma yapmak | |
| 13. Hafta | Hatalı ve doğru örnek çalışmalar üzerinde tartışma | |
| 14. Hafta | Örnek çalışmaları geliştirme ve sonuçlandırma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. | ✔ | |||||
| 2 | İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 3 | Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 5 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 6 | İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 7 | Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 8 | Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 9 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 10 | Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. | ✔ | |||||
| 11 | İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. | ✔ | |||||
| 12 | İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 14 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. | ✔ | |||||
| 15 | Duyusal algıyı somutlaştırır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY15 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |