Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Silvikültür Tekniği | ORU203 | 3. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. İsmail KOÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı ormanların gençleştirilmesi, bakımı ve iyileştirilmesini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | silvikültürün amacı ve ormancılıktaki yeri, uygulamalı ekoloji olarak silvikültür, silvikültür uygulamalarının kapsamı ve terminoloji, etanın silvikültürdeki rolü, uygulamada silvikültür, Tahripler ve gençleşme, doğal ve yapay gençleştirme, doğal gençleşmenin ekolojik koşulları, gençleştirme alanının hazırlanması (diri örtü mücadelesi, yangın kültürü, toprak işleme vb), Silvikültürel sistemler, Türkiye ormanları, saf ve karışık meşcereler, Türkiye ormancılığında uygulanan işletme şekilleri ve gençleştirme yöntemleri, seçme işletmesi ve Türkiye’de uygulanması, Tıraşlama yöntemi, uygulanabilme koşulları, olumlu ve olumsuz yönleri, Türkiye’deki uygulamalar, Siper yöntemi, uygulanabilme koşulları, olumlu ve olumsuz yönleri, Türkiye’deki uygulamaları, Karışık meşcereler, karışık meşcerelerin gençleştirilmesi ve Türkiye’deki uygulamalar, Baltalıklar, baltalıkların koruya dönüştürülmesi, meşe meşceresinde uygulama, Aynı-yaşlı ve değişik-yaşlı göknar meşcereleri, sekonder göknar ormanları ve dönüştürme çalışmalarının yerinde incelenmesi, Orman bakımının kapsamı ve ormancılık uygulamalarındaki yeri ve önemi, Türkiye'de orman bakımı, gençlik-kültür ve sıklık bakımları, Aralama metotları, aralamanın ağaç ve meşcere gelişimine etkisi, Aralamanın zamanı ve planlanması, aralamanın yaygın ağaç türü meşcerelerinde uygulanması, Budama, alt tesis, siper altı dikim, bozuk ormanların iyileştirilmesi. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Temel silvikültürel kavramları bilmek, - Türkiye’deki saf ve karışık ormanlar ve bunların işletme şekillerini bilmek, - Orman bakımının orman yetiştirmedeki yeri ve önemini açıklamak, - Gençlik ve kültür bakımı, sıklık bakımı ve aralama bakımlarının planlanması ve uygulanmasını yapmak - Gençleştirmenin ekolojik koşullarını açıklamak, - Türkiye’de kullanılan gençleştirme yöntemleri ve bunların muhtelif ağaç türlerinde uygulanması bilmek, - Gençleştirme çalışmalarının silvikültürel planlamasını ve uygulanmasını yapmak, - Sürekli ormanlarda uygulanan silvikültürel müdahaleleri bilmek, - Baltalık ve baltalıkların koruya dönüştürülmesi konusunda bilgi sahibi olmak, - Bozuk orman alanlarının rehabilitasyonunu gerçekleştirmek, |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Giriş, silvikültürün amacı ve ormancılıktaki yeri, uygulamalı ekoloji olarak silvikültür, silvikültür uygulamalarının kapsamı ve terminoloji, etanın silvikültürdeki rolü, uygulamada silvikültür | |
2. Hafta | Tahripler ve gençleşme, doğal ve yapay gençleştirme, doğal gençleşmenin ekolojik koşulları, gençleştirme alanının hazırlanması (diri örtü mücadelesi, yangın kültürü, toprak işleme vb) | |
3. Hafta | Silvikültürel sistemler, Türkiye ormanları, saf ve karışık meşcereler, Türkiye ormancılığında uygulanan işletme şekilleri ve gençleştirme yöntemleri, seçme işletmesi ve Türkiye’de uygulanması | |
4. Hafta | Tıraşlama yöntemi, uygulanabilme koşulları, olumlu ve olumsuz yönleri, Türkiye’deki uygulamalar | |
5. Hafta | Siper yöntemi, uygulanabilme koşulları, olumlu ve olumsuz yönleri, Türkiye’deki uygulamaları | |
6. Hafta | Karışık meşcereler, karışık meşcerelerin gençleştirilmesi ve Türkiye’deki uygulamalar | |
7. Hafta | Baltalıklar, baltalıkların koruya dönüştürülmesi, meşe meşceresinde uygulama | |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Aynı-yaşlı ve değişik-yaşlı göknar meşcereleri, sekonder göknar ormanları ve dönüştürme çalışmalarının yerinde incelenmesi | |
10. Hafta | Orman bakımının kapsamı ve ormancılık uygulamalarındaki yeri ve önemi, | |
11. Hafta | Türkiye'de orman bakımı, gençlik-kültür ve sıklık bakımları | |
12. Hafta | Aralama metotları, aralamanın ağaç ve meşcere gelişimine etkisi, | |
13. Hafta | Aralamanın zamanı ve planlanması, aralamanın yaygın ağaç türü meşcerelerinde uygulanması | |
14. Hafta | Budama, alt tesis, siper altı dikim, bozuk ormanların iyileştirilmesi |
• Odabaşı T, Çalışkan A, Bozkuş HF 2004. Silvikültür Tekniği (Silvikültür II). İÜ Orman Fakültesi Yayınları No: 4459/475, ISBN 975-404-702-2, İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi Müdürlüğü, İstanbul, 314 s. • Odabaşı T, Çalışkan A, Bozkuş HF 2004. Orman Bakımı. İÜ Orman Fakültesi Yayınları No: 4458/474, ISBN 975-404-703-0, İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi Müdürlüğü, İstanbul, 192 s. • Smith DM, Larson B, Kelty MJ, Mark P, Ashton S 1997. The practice of Silviculture: Applied Forest Ecology. Ninth Edition. Jhon Wiley & Sons Inc., new York, xvii+537 p. • Nyland, R. D. 1996. Silviculture: Concepts and Applications. The McGraw-Hill Companies, Inc., New York. • Kelty MJ, Larson BC, Oliver CD 1992. The Ecology and Silviculture of Mixed Species Forests. Forestry Sciences Volume 10, Kluwer Academic Publishers, ISBN 0-7923-1643-6, xiii+88 p. • Genç M 2004. Silvikültür Tekniği. Süleyman Demirel Üniversitesi Yayın No 46, ISBN 975-7929-73-5, Isparta. • Genç M 2006. Silvikültürel Uygulamalar. Süleyman Demirel Üniversitesi Yayın No 68, ISBN 9944-452-00-9, Isparta. • Genç M 2001. Orman Bakımı (Asli Orman Ağacı Türlerimizin Saf ve Karışık Meşcerelerinin Bakımı). Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Yayın No: 14/3, Isparta, SDÜ Basımevi, xix+244 s. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | 18 | 1 | 18 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Uygulama | 14 | 3 | 42 |
Sınıf İçi Etkinlik | 18 | 1 | 18 |
Toplam İş Yükü | 80 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |