Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Elektronik | BM206 | 4. Yarıyıl | 4 + 1 | 4,0 | 5,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler |
Prof. Dr. Yusuf ALTUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sayı sistemleri ve kodlamalar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Temel Lojik kapıları ve Lojik entegreleri tanıtmak, Karnough Haritalarını ve Boole cebirini kullanarak sadeleştirme yapmasını öğretmek, bileşik devreleri anlatmak ve tasarım yapma becerisi kazandırmak, sıralı lojik devreleri tanıtmak, flip-flopları ve türlerini tanıtmak, flip-flop içeren devre elemanlarını öğretmek, programlanabilir lojik devreleri tanıtmak. Böylece Bilgisayarın temel devreleri ve çalışmaları hakkında donanım bilgiine sahip olmak. |
Dersin İçeriği | Analog ve sayısal kavramı, sayı sistemleri, kodlama sistemleri, lojik kapılar, Karnaugh diyagramı ile lojik devreleri sadeleştirme, Boole fonksiyonları ve sadeleştirme, birleşik devre elemanları, toplayıcı, çıkarıcı, karşılaştırıcı, kodlayıcı, kod çözücü, kod dönüştürücü, çoklayıcı (veri seçici) ve çoklayıcı-çözücü (veri dağıtıcılar) devre tasarımları. Flip-floplar ve ardışık(sıralı) senkron devre analizi ve tasarımı (mealy ve moore modeli kullanılarak sonlu durum makine tasarımı). Sayıcı devreleri, sayıcı tasarımı, kaydedici devreleri, programlanabilir lojik devreler, bellek devreleri. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Sayısal ve analog kavramlarının farkını öğrenir. - Sayı sistemlerini ve kodlama sistemlerini kavrar. - Lojik devreleri sadeleştirebilir, birleşik devreleri tasarlayabilir ve uygulamalarını yapabilir. - Lojik kapılar kullanarak devreler tasarlayabilir ve uygulamalarını yapabilir. - Ardışık devreler ile Flip-flopları kavrar ve bunları kullanarak sayıcı ve kaydedicileri tasarlayabilir. - Bellekli devreleri öğrenir ve tasarımlarını yapabilir. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Analog ve Sayısal Kavramları | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Sözel Anlatım |
2. Hafta | Sayı sistemleri | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Sözel Anlatım |
3. Hafta | Kodlama ve Binary (İkili) Kodlar | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama |
4. Hafta | Boolean Kuralları, Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi, Lojik Kapılar ve Lojik Devrelerin Oluşturulması | Ders Saati Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum |
5. Hafta | Karnaugh diyagramı ile lojik fonksiyonların sadeleştirilmesi | Ders Saati Görsel Sunum Uygulama Sözel Anlatım |
6. Hafta | Birleşik devreler: Toplayıcı, Çıkarıcı ve Karşılaştırıcı Devreleri | Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati |
7. Hafta | Birleşik devreler: Kodlayıcı, Kod Çözücü, Kod Dönüştürücü, Çoklayıcı ve Çoklayıcı Çözücü devre tasarımı | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama |
8. Hafta | Ardışık devreler: Flip-Floplar | Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati |
9. Hafta | Ara sınav | Diğer Faaliyetler |
10. Hafta | Ardışık Senkron Devre Analizi ve Tasarımı | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Uygulama |
11. Hafta | Ardışık devreler: Sayıcılar ve sayıcı devre tasarımları | Sözel Anlatım Ders Saati Uygulama Görsel Sunum |
12. Hafta | Ardışık devreler: Kaydediciler | Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati |
13. Hafta | Programlanabilir lojik devreler | Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati |
14. Hafta | Bellek devreleri | Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum Ders Saati |
Harris, D., and Harris S. (2013). Digital Design and Computer Architecture. Morgan Kaufmann. |
Floyd, T. L. (2015). Digital Fundamentals, Global Edition. Pearson Education Publication. |
Roth Jr, C. H., Kinney, L. L., & John, E. B. (2014). Fundamentals of logic design. Cengage Learning Publication. |
Mano, M. M., Kime, C. R., & Martin, T. (2015). Logic and Computer Design Fundamentals. Pearson Publication. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 40,60 |
PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 40,60 |
PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 40,60 |
PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 4 | 52 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 9 | 1 | 9 |
Sözel Anlatım | 13 | 4 | 52 |
Uygulama | 13 | 1 | 13 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |