Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eleştirel Teori ve Sinema | STV621 | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü |
Arş. Gör. Gülizar ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eleştirel teori yaklaşımlarını kullanarak sinemanın ideolojik, kültürel ve toplumsal yapılar üzerindeki etkilerini analiz etmektir. Öğrenciler, sinema filmlerini güç, temsil, kimlik, sınıf, cinsiyet ve ırk bağlamında eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeyi öğrenir. Ayrıca, filmlerin toplumsal eşitsizlikleri nasıl görünür kıldığı ya da gizlediği üzerine derinlemesine bir anlayış geliştirmeleri hedeflenir. Ders, öğrencilere eleştirel düşünme becerisi kazandırarak, sinemayı bir kültürel üretim alanı olarak sorgulamalarını sağlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders, eleştirel teorinin sinema üzerindeki etkilerini ve sinemanın toplumsal yapıların yeniden üretimindeki rolünü incelemeyi amaçlar. Frankfurt Okulu, postmodernizm, feminist teori ve postkolonyalizm gibi eleştirel yaklaşımlar çerçevesinde sinema eleştirisi yapılır. Ders kapsamında, filmlerin ideoloji, güç, kimlik ve temsil bağlamında nasıl analiz edileceği tartışılır. Öğrenciler, filmleri eleştirel bir perspektifle değerlendirerek toplumsal eşitsizlik ve ideolojik manipülasyonları sorgulama becerisi kazanır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Eleştirel teori yaklaşımlarını tanımlayarak sinemanın ideolojik, toplumsal ve kültürel işlevlerini açıklayabilir. - Sinema filmlerini güç, temsil, kimlik, cinsiyet, sınıf ve ırk bağlamında eleştirel bir perspektifle analiz edebilir. - Sinemanın toplumsal eşitsizlikleri ve ideolojik manipülasyonları nasıl yansıttığını veya gizlediğini değerlendirebilir. - Farklı eleştirel kuramların (Frankfurt Okulu, feminist teori, postkolonyalizm, postmodernizm vb.) sinema eleştirisine nasıl uygulandığını gösterebilir. - Sinemanın bir kültürel üretim aracı olarak toplumsal değişim üzerindeki etkilerini tartışabilir. - Eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek filmleri disiplinler arası bir bağlamda yorumlayabilir.. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Eleştirel teori ve sinema arasındaki ilişki | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
2. Hafta | Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi | Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım |
3. Hafta | Eleştirel yaklaşımlar ve Marksizm | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
4. Hafta | Sinemada ideoloji ve hegemonya | Sözel Anlatım Araştırma Görsel Sunum |
5. Hafta | Feminist Teori ve Sinema | Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım |
6. Hafta | Postkolonyalizm ve Sinema | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
7. Hafta | Postmodernizm ve Sinema | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
8. Hafta | Vize Sınavı | Ders Saati |
9. Hafta | Sınıf, Kapitalizm ve Sinema | Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
10. Hafta | Irk ve Temsil | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
11. Hafta | Belgesel Sinema ve Gerçeklik | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
12. Hafta | Ulus ve Kimlik | Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
13. Hafta | Sinema eleştirisine yönelik örnek çalışmalar | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
14. Hafta | Sinema eleştirisine yönelik örnek çalışmalar | Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
15. Hafta | Final Sınavı | Ders Saati |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Sözel Anlatım | 2 | 1 | 2 |
Görsel Sunum | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 10 | 5 | 50 |
Ödev 2 | 10 | 5 | 50 |
Kısa Sınav 1 | 10 | 5 | 50 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 204 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8,0 |