Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Psikolojik Danışma Becerileri | RPD304 | 6. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Abdi GÜNGÖR |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Abdi GÜNGÖR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere psikolojik danışma sürecini yönetmeyi öğretmektir. Bu kapsamda öğrencilerin psikolojik danışma ve temel dinamikleri, danışma sürecini, amaç oluşturma, kavramsallaştırma, beceri ve kuramsal temele dayanan teknikleri kullanma, müdahale belirleme ve değerlendirme ve psikolojik danışmada sonlandırma ve izleme süreçlerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Psikolojik danışma sürecinde oturumları yönetme, danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırma, amaç oluşturma, ileri psikolojik danışma becerilerini kullanma, strateji belirleme ve müdahale seçme, sonlandırma ve izleme konularında gerekli olan bilgi ve beceriler, ele alınan konular ile ilgili uygulamalar. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Psikolojik danışma sürecine dair temel kavramları ve dinamikleri bilir - Psikolojik danışma sürecini başlatmayı bilir - Psikolojik danışmada amaç belirleme süreçlerini bilir - Müdahale yöntemlerini bilme ve seçer - Uygun teknikleri bilir ve seçer - Psikolojik danışmada süreci yönetir - Psikolojik danışmada sonlandırma ve izleme sürecini bilir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Ders tanıtımı, dersin yönergesinin gözden geçirilmesi Psikolojik danışma becerilerinin gözden geçirilmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
2. Hafta | Psikolojik danışmada koşullar | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma |
3. Hafta | Terapötik ilişki (terapötik koşullar & görüşme becerilerinin kullanılması) | Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
4. Hafta | Terapötik ilişki (ortak faktörler kuramı) | Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
5. Hafta | Danışma sürecinin aşamaları Temel kavramlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
6. Hafta | Ön görüşme ve danışmaya başlama | Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
7. Hafta | Vaka kavramsallaştırma giriş | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
8. Hafta | Ara Sınavı | Ders Saati |
9. Hafta | Vaka kavramsallaştırma formülleştirme | Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
10. Hafta | Vaka kavramsallaştırma (Kuramlara göre) | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
11. Hafta | Psikolojik danışmada sonlandırma | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
12. Hafta | Danışmada kuramlar ve teknik seçimleri | Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | Terapist faktörü ve terapistin kendini tanıması | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
14. Hafta | Genel değerlendirme / Uygulamalar / Soru-cevap | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
Akkoyun, F. (1994). Yardım Becerileri (Temel Eğitim Programı) Ankara: Nobel. arkhuff, F. (1986). The Art of Helping (5 th edition) Ambers: Human Resource Dewelopmant Pres, Publishers of Human Technology. |
Cormier,S. ve Hackney,H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çevr. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka) . Ankara: Pegem A |
Egan, G (1975). Psikolojik Danışmaya Giriş: Kişiler arası İlişkiler Kurmada ve Kişisel Yardım Hizmeti Vermede Sistematik Bir Model. (Çevirenler: F. Akkoyun ve arkadaşları).Ankara: Nobel |
Eisenberg, S. ve Delenay, D.J. (1993). Psikolojik Danışma Süreci. (N. Ören ve M. Takkaç). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı yayınları |
Young, M. E. (2019). Yardım sanatını öğrenme: Temel yardım becerileri ve teknikleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Sperry, L. & Sperry, J. (2016). Vaka kavramsallaştırma: Kolay ve güvenli bir şekilde kavramsallaştırmada uzmanlaşma (Çev. Ed. Şerife Işık & Bengü Ergüner Tekinalp). Pegem Akademi. |
Chen, M. ve Giblin, N. J. (2020). Bireyle psikolojik danışma ve terapi: Beceriler ve teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Kottler, J. A. (2017). Terapist olmak üzerine. Gezmiş, E. O. (çev.). İstanbul: Pegasus Yayınları. |
Cozolino, L. (2017). Terapist olmak. Kurtuluş, E. (çev.). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 2 | 0 | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 | - |
PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 6 | 0 | 6 | 40,60 |
PY8 | 9 | 6 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 40,60 |
PY9 | 9 | 10 | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 40,60 |
PY10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 10 | 2 | 20 |
Araştırma | 5 | 4 | 20 |
Diğer Faaliyetler | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav 1 | 1 | 8 | 8 |
Ödev 1 | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |