Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Öğretiminde Modelleme MTÖ404 8. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. EMİNE NUR ÜNVEREN BİLGİÇ
Dersi Verenler Doç. Dr. EMİNE NUR ÜNVEREN BİLGİÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin matematiksel modelleme kavramı ve modelleme süreçleri hakkında bilgi sahibi olmaları, farklı modelleme problemleri üzerinde çalışmaları, kendilerinin de modelleme problemleri geliştirmeleri, sınıf içi modelleme uygulamaları hakkında bilgilenmeleri, modelleme uygulamaları tasarlamaları, farklı örnekler üzerinden modelleme problemi çözen öğrencilerin sergiledikleri çözüm yaklaşımları ve düşünme süreçlerini inceleyip değerlendirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Matematiksel modelleme ve problem çözme; matematik öğretiminde modeller ve modelleme süreci; modelleme döngüsü (problemi tanımlama, manipülasyon, tahmin ve doğrulama), model geliştirme basamakları; model geliştirme prensipleri; modelleme etkinliklerinin matematik sınıflarında uygulanması ve öğretmenin rolü; matematiksel modelleme etkinlikleri hazırlama ve öğrencilerin matematiksel düşünme süreçlerinin izlenmesi.
Ders Öğrenme Kazanımları - Matematiksel modelleme kavramını ve modelleme süreçlerini açıklar.
- Matematiksel modellemeye yönelik etkinlik ve problem durumlarını çözer.
- Matematiksel modellemeye yönelik etkinlik ve farklı problem durumları tasarımını yapar.
- Matematiksel modellemeye dayalı etkinliklerin sınıf içinde uygulanmasına yönelik mikroöğretim uygulamaları gerçekleştirir.
- Matematiksel modellemeye dayalı problemlerin değerlendirmesini yapar.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Dersin tanıtımı, izlencenin incelenmesi, model ve matematik eğitiminde model kullanımı Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma
2. Hafta Model ve modelleme arasındaki ilişki, matematiksel modelleme (Örnek modeller) Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım
3. Hafta Matematiksel modelleme süreci ve literatürde yer alan farklı modelleme süreçlerinin incelenmesi Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Araştırma
4. Hafta Matematiksel modellemenin matematik öğretiminde yeri ve önemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma Ders Saati
5. Hafta Farklı modelleme perspektifleri (farklı perspektiflere göre örnek etkinlikler) Ders Saati Görsel Sunum Sözel Anlatım
6. Hafta Matematiksel modelleme yeterlikleri Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati
7. Hafta Matematiksel modelleme süreci ve modelleme yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler
8. Hafta ARA SINAV Ders Saati
9. Hafta Modelleme etkinliklerinin öğretimde kullanımı (örnek etkinlikler) Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Araştırma
10. Hafta Farklı modelleme perspektiflerine göre modelleme etkinliklerinin özellikleri Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati Araştırma
11. Hafta Modelleme etkinliklerinin sınıf ortamında uygulanma süreci Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Araştırma Görsel Sunum
12. Hafta Örnek etkinlikler tasarım süreci Ders Saati Araştırma Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım
13. Hafta Mikro-öğretim uygulamaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama
14. Hafta Mikro-öğretim uygulamaları Ders Saati Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler
Kaynaklar
Haines, C., Galbraith, P., Blum, W & Khan, S. (Eds): Mathematical Modelling (ICTMA 12). Education, engineering and economics. Chichester: Horwood Publishing
Lesh, R. & Doerr, H.M. (eds). Beyond Constructivism: Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning and Teaching. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers
Blum, W., Galbraith, P.L., Henn, H-W. & Niss, M. (eds). Modelling and Applications in Mathematics Education. 14th ICMI Study. New York, USA: Springer
Günlük Hayattan Modelleme Soruları, Türkiye Bilimler Akademisi, 2016
Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme, Pegem Akademi
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Ölçme Yöntemi
PY1 4 5 5 5 3 3 -
PY17 3 5 5 5 5 5 -
PY18 3 3 3 5 5 5 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 13 2 26
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 6 3 18
Diğer Faaliyetler 2 4 8
Sözel Anlatım 1 10 10
Görsel Sunum 1 10 10
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
Dersin AKTS Kredisi 4,0