Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Felsefesi | MBZ105 | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek - Öğrenci felsefi kavramları açıklar - Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır - Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek - Felsefe disiplininin temel kavramlarını öğrenmek - Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular - Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar - Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak - Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi - Ülke ve dünya sorunlarını yorumlar - Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımları önerir - Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması - Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
2. Hafta | Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Araştırma |
3. Hafta | Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Sözel Anlatım |
4. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Diğer Faaliyetler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
5. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama |
6. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama |
7. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları ( Pragmatizm) | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Uygulama |
8. Hafta | Ara Sınav | Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım |
9. Hafta | Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler |
10. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama |
11. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum |
12. Hafta | Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Uygulama |
14. Hafta | Değerlendirme | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
Yazıcı, Sedat. (2014), Felsefeye Giriş, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul. |
Warburton, Nigel. (2016), Felsefeye Giriş, (çev. M. A. Arslan & K. Cankoçak), Alfa, İstanbul. |
Hospers, John. (2017), Analitik Felsefeye Giriş, (çev. Şahin Filiz), Adres Yayınları, İstanbul. |
Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, Ankara. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY6 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 40,60 |
PY8 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Araştırma | 5 | 5 | 25 |
Görsel Sunum | 1 | 1,5 | 1,5 |
Uygulama | 3 | 3 | 9 |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 76,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |