Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Sosyolojisi | MBZ103 | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Taner ATMACA |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Ender KAZAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki farkları açıklamak. Sosyal bilimler metodolojisi konusunda bakış açısı ortaya koymak, sosyolojinin ortaya çıkması, gelişmesi ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olmak; eğitim ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek; sosyolojinin eğitime katkılarını, eğitim sorunlarının anlaşılmasına ve çözümlenmesine yapacağı katkı konusunda farkındalık oluşturma; sosyolojinin genel amaç ve felsefesini kazandırmak, sosyolojideki temel kavram ve ilkeleri öğrenciye kazandırmak, sosyoloji ve eğitim arasındaki karşılıklı ilişki ve bağlantıyı göstermek arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, sosyolojinin tanımı, sosyolojinin alt dalları, eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve gelişimi, toplumsallaşma süreci, eğitimin toplumsal işlevleri, yabancılaşma ve eğitim, toplumsal hareketlilik ve eğitim, nüfus ve eğitim, göç, medya, küreselleşme ve bunların eğitim sistemine etkisi, toplumsal bir sistem olarak okul, okul-çevre ilişkisi, okul ve şiddet, politika ve eğitim, ekoloji ve eğitim, öğretmenlik mesleği oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Toplumu, toplumsal kurumları tanıtır. - Kültürü ve kültürel yapılanmayı tanıtır. - Toplum içinde eğitimin işlevini ortaya koyar. - Toplumsal gelişimde eğitimin rolünü açıklar. - Kültürün gelişmesinde ve aktarımında eğitimin rolünü açıklar. - Eğitim ve politika, eğitim ve kültür arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Sosyolojinin tanımı, ortaya çıkışı ve gelişmesi | Görsel Sunum Uygulama Araştırma Ders Saati Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler |
2. Hafta | Eğitim sosyolojisi, birey, toplum, sosyalleşme ve eğitim | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
3. Hafta | Modernizm ve postmodernizm: Ekonomi, Siyaset, Kültür, Din | Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Uygulama |
4. Hafta | Klasik Sosyal Teori: İşlevsel Teori | Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım |
5. Hafta | Klasik Sosyal Teori: Çatışmacılık ve Eleştirel Teori | Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Uygulama Araştırma |
6. Hafta | Toplumsal tabakalaşma, fırsat eşitliği ve eğitim | Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
7. Hafta | Göç ve eğitim | Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati |
8. Hafta | Ara Sınav 1 | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler |
9. Hafta | Şehirleşme, adab-ı muaşeret ve eğitim | Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
10. Hafta | Din ve eğitim | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Araştırma |
11. Hafta | İdeoloji ve eğitim | Uygulama Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım |
12. Hafta | Öğrenci sunuları | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama |
13. Hafta | Eğitimde ayrımcılık: Cinsiyet, Başarı, Şiddet | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Diğer Faaliyetler |
14. Hafta | Tüm Ünitelerin Genel Tekrarı | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi. Ankara Kaya, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi yayınları. Akyüz, H. (1991). Eğitim Sosyolojisinin Temel Kavramları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Milli eğitim Bakanlığı Yayınları. Çelikkaya, H. (2013). Fonksiyonel eğitim sosyolojisiç Ankara: Nobel yayınları. Erkal, M. B. Baloğlu – F. Baloğlu (2004). Ansiklopedik Sosyoloji Sözlüğü. İstanbul: Der Yayınları. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY4 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 1 | 60 |
PY6 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY7 | 4 | 3 | 5 | 2 | 5 | 1 | 5 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Diğer Faaliyetler | 9 | 2 | 18 |
Ödev 1 | 1 | 8 | 8 |
Ödev 2 | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |